CDA: “Iedereen zal maximaal gaan lenen”

Slimme en rationele studenten zullen zoveel mogelijk gaan lenen, voorspelt Michel Rog van het CDA. Daardoor is het leenstelsel een tikkende tijdbom onder de staatsschuld, voorspelde hij in het Kamerdebat van gisteravond.

Het CDA geeft toch nog een nieuwe wending aan het debat over het studievoorschot. De partij voorspelde gisteravond in de Tweede Kamer dat slimme studenten zo veel mogelijk zullen gaan lenen. “Het wordt aantrekkelijk om hoge schulden aan te gaan.”

De voorstanders van het leenstelsel keken ervan op. Mohammed Mohandis noemde het “een kwakkelend betoog”. Het CDA waarschuwde toch maandenlang dat zo veel studenten leenangst hebben en daarom zullen afzien van een studie?

Klopt, antwoordde Rog. Het stelsel is daarom het slechtste van twee werelden. Sommige studenten zullen afzien van een studie, omdat ze liever niet lenen. Andere studenten zullen juist zo veel mogelijk lenen. Al met al gaat de staatsschuld oplopen en zal het stelsel door zijn hoeven zakken.

Hij probeert van meerdere walletjes te eten in zijn kritiek, riposteerde Jesse Klaver van GroenLinks. Als het risico van de studieleningen bij de staat ligt, moet hij toch toegeven dat er voor de individuele student niet of nauwelijks risico is?

Dat deed Rog niet. Hij noemde de staat ronduit een ‘pinautomaat’. Het maakt voor de maandelijkse aflossing van de studieschuld nauwelijks uit of je veel of weinig leent: het wordt immers nooit meer dan vier procent van het inkomen? Maar tegelijkertijd noemde hij studenten “potentieel slachtoffer” van de hoge schuld, net als de belastingbetaler die voor de schuld zal moeten opdraaien.

De tegenstanders dansten er als boksers omheen. Het CDA wil toch bezuinigen op het hoger onderwijs? Nee hoor, zei Rog, dat is niet aan de orde. Hij wil studenten juist prikkelen om sneller te studeren en hij wil bezuinigen op de ov-studentenkaart.

Het is heel goed dat het CDA toegeeft dat het hard wil bezuinigen op het hoger onderwijs, wreef Mohandis erin. “Hij doet ook zo luchtig over de ov-kaart, die ik heel belangrijk vind en zelfs uitbreid voor mbo’ers.”

We bezuinigen helemaal niet op onderwijs, antwoordde Rog. “Dus voorzitter, ik begrijp er helemaal niets meer van.”