Fiscale aftrek studiekosten aan banden

Behalve de invoering van het leenstelsel wil het ministerie van Onderwijs ook de fiscale aftrek van studiekosten afschaffen. Dit blijkt uit een wetsvoorstel dat minister Bussemaker naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Hiermee treft de minister ook huidige studenten in hun portemonnee.

Tot nu toe kunnen studenten studiekosten van de belasting aftrekken als die hoger zijn dan hun basis- en aanvullende beurs: niet alleen het collegegeld, maar ook boeken, een stethoscoop, een veiligheidsbril, gehoorbescherming en andere verplichte leermiddelen.

Als het aan de minister ligt, komt hier een einde aan zodra het wetsvoorstel voor het leenstelsel is aangenomen. Deze bezuinigingsmaatregel zal dan direct ingaan, ook voor studenten die nu nog studiefinanciering krijgen.

Tom Hoven, voorzitter van de LSVb: "Deze extra bezuiniging zal het inkomen van studenten nog verder onder druk zetten. De minister is blijkbaar niet tevreden met het bezuinigen op toekomstige studenten, ze wil ook huidige studenten pakken."

Eerder berichtte de LSVb al over hoe het leenstelsel in strijd is met het internationaal kinderrechtenverdrag en hoe de haastige invoering van het nieuwe stelsel miljoenen extra kost doordat DUO nog niet klaar is voor de invoering van het leenstelsel.

Op 14 november zal de LSVb samen met dertien andere organisaties een manifestatie houden tegen het leenstelsel op het Malieveld in Den Haag. Voor meer informatie zie www.stophetleenstelsel.nl