Op pad met de Tarim machine

Bij de uithuizing van het Hoofdgebouw en Potentiaal is er speciale aandacht voor de kunst in en om de gebouwen. Een schilderij of beeldje is nog wel op te slaan in de kelder van Laplace, maar waar laat de kunstcommissie de Tarim Machine van Gerrit van Bakel? Hoofd Dienst Huisvesting Veronique Marks stelde een loopbrug van Gemini voor, maar het heeft nog heel wat voeten in aarde, of pootjes op de loopbrug, voor de machine op plaats van bestemming is.

Tarim is een machine die uit zichzelf beweegt, volgens kunstenaar Gerrit van Bakel. Hij bedacht dat zijn Tarim Machine het Tarim-bekken, ten noorden van Tibet, zelfstandig moest doorkruisen. De constructie mag er van hem dertig miljoen jaar over doen om dit gebied, bijna zo groot als Europa, te doorlopen. De kracht zou de machine krijgen doordat temperatuurverschillen in de woestijn de olie in de leidingen uitzet en in laat krimpen en zo een hydraulische beweging in gang zet.

Een automobiel dus. Maar de campus is geen woestijn. Dienst Huisvesting schakelde alumnus Bastiaan Göttgens in om de verhuizing naar een Gemini loopbrug te onderzoeken.  Projectleider Göttgens: “Het was niet bekend hoeveel de stalen Tarim Machine weegt. Na berekeningen, waarvoor ik mijn oud-docenten Faas Moonen en Rijk Blok om advies vroeg, kom ik tot een schatting van 1700 kilo. De Tarim staat op vier pootjes; dat betekent een belasting van 425 kilo per vierkante meter. Dat overschrijdt het gewicht dat de loopbrug tussen Gemini Noord en Gemini Zuid kan dragen; 300 k/m2. We zijn nog aan het onderzoeken of hier een podium moet worden gemaakt, dat de belasting verdeelt over meer punten dan de vier pootjes.”

Een ander probleem is, is dat de Tarim via de loopbruggen op vloer 1 moet. “Hij moet binnendoor omdat er geen geschikte lift is. Verhuizers kunnen hem in het Hoofdgebouw wel naar de eerste verdieping takelen. Als we via buiten gaan, dan moet hij ergens Gemini in. De grootste lift, de vrachtlift tussen Gemini Zuid en MetaForum, is net te klein. Ook als we de machine in twee stukken vervoeren, wat het plan is.”

Göttgens onderzocht ook de mogelijkheid het kunstwerk door ramen naar binnen te takelen. “Zulke ramen zijn er niet. En een hele pui eruit gaat te ver.” Gelukkig kunnen de loopbruggen van houten balklaag met beplating, het gewicht wel aan. “We moeten wel voor goede onderstempeling zorgen”, zegt Göttgens. “Het kunstwerk wordt dan ook ondersteund bij de buizen en niet alleen onder de pootjes. Met hondjes (planken met wieltjes) rijdt de verhuizer kunstwerk dan naar zijn bestemming; de middelste van de drie loopbruggen tussen Gemini Noord en Gemini Zuid.”

Dienst Huisvesting verwacht meteen in het nieuwe jaar, als alle bewoners eruit zijn om de renovatie te kunnen starten, op pad te gaan met de Tarim Machine.

Donderdag  27 november verschijnt in Cursor 7 een artikel over de verhuizing van de tien grootste kunstwerken in en om het Hoofdgebouw.

Deel dit artikel