TU/e-prof schakelt MOOC-netwerk in voor doodzieke Vlaamse

Wie wil een leven helpen redden? Die opvallende oproep doet hoogleraar Bert Blocken van de TU/e-faculteit Bouwkunde aan zijn ruim veertienduizend MOOC-volgers. Via het educatieplatform Coursera vraagt hij aandacht voor het verhaal van Veerle De Troyer - een ernstig zieke Vlaamse die via sociale media op zoek is naar een stamceldonor.

Eén op vijftigduizend: dat is volgens onder andere Vlaamse nieuwsberichten de kans dat iemand geschikt is als donor voor De Troyer. De 29-jarige Belgische lijdt sinds 2012 aan de ziekte van Hodgkin, een soort lymfeklierkanker. Alleen een stamceldonatie kan haar leven redden en De Troyer, haar familie en vrienden zetten via sociale media dan ook alles op alles om een donor te vinden.
TU/e-hoogleraar Bert Blocken werd geraakt door het verhaal van De Troyer. “Natuurlijk komen er meer van dergelijke verhalen voorbij”, erkent hij, “maar het was eigenlijk de eerste keer dat ik zoiets op een nationale nieuwswebsite zag staan. En het was ook een heel specifieke oproep. Door deze te delen, hoop ik een klein beetje bij te dragen aan de zoektocht.” Of, zoals hij de volgers van zijn MOOC (Massive Open Online Course) over aerodynamica voorhoudt: “Life is about making a difference. This is a nice opportunity to make a difference right here”.Blocken roept zijn volgers onder de veertig jaar op zich te registreren via de Belgische site <link http: www.stamceldonor.be external-link-new-window externe link in nieuw>Stamceldonor, in een poging De Troyers kansen op een geschikte donor te vergroten. Hij richt zich hiermee in eerste instantie op de circa zeven procent Belgen en Nederlanders in zijn MOOC-bestand - want registreren als stamceldonor kan weliswaar online, maar voor bloedafname moet wel eenmalig één van de hiervoor bestemde Vlaamse centra worden bezocht. Maar ook sommige studenten uit andere landen zijn volgens hem getriggerd door de oproep: “Ik hoorde van mensen uit onder andere Zweden en Engeland dat ook zij zich lokaal, in hun eigen ziekenhuis, willen gaan laten testen”.De hoogleraar bekent dat hij wel getwijfeld heeft over het inzetten van het Coursera-forum hiervoor: “Dit is eigenlijk een privé-initiatief, terwijl Coursera toch hoofdzakelijk voor professionele activiteiten is. Ik probeer die twee doorgaans dan ook zoveel mogelijk gescheiden te houden”. Maar, zo verdedigt Blocken: “Voor die dame gaat het om leven of dood. Via Coursera kan ik, op een heel effectieve manier, veertienduizend studenten bereiken, van wie ruim tienduizend in de geschikte leeftijdscategorie. De kans is klein, maar het zou toch fantastisch zijn als die ene geschikte donor daarbij zit?”Blocken kreeg naar eigen zeggen alleen positieve reacties op zijn oproep - al kan hij zich voorstellen dat niet iedereen hierop zat te wachten. Maar het doel heiligt wat hem betreft de middelen: “En misschien word ik er nu, met dit artikel, alsnog wel voor op de vingers getikt - maar dan zij het zo”.