MOOC van Bert Blocken bereikt de doelgroep

De MOOC (Massive Open Online Course) van hoogleraar Bert Blocken van de faculteit Bouwkunde, de allereerste van de TU/e, bereikt de doelgroep en wordt ook komend voorjaar aangeboden. Van de 13.000 deelnemers die in april van dit jaar begonnen aan de cursus ‘Sports and Building Aerodynamics’, hebben uiteindelijk 164 cursisten ook een certificaat aangevraagd.

De cursisten volgden zes weken lang vooraf opgenomen videocolleges van Blocken. Na afloop van de cursus bleven de aanmeldingen binnenstromen. Inmiddels liggen er weer 3.000 aanvragen. Reden voor de TU/e om komend voorjaar de cursus opnieuw aan te bieden.

Volgens Blocken bereikt zijn MOOC ook de doelgroep. “Van alle deelnemers aan mijn MOOC was 32 procent tussen de 18 en 24 jaar. Dat is precies de categorie jongeren die we willen verleiden om bij ons te komen studeren en promoveren”, aldus de hoogleraar Building Physics.

De statistieken over de cursisten onderstrepen het succes van de digitale route die de TU/e hiermee is ingeslagen. Zo is het overige gedeelte van de cursisten van Blocken tussen 25 en 34 jaar (38 procent) en ouder (30 procent). Van de deelnemers heeft 34 procent een bacheloropleiding, 27 procent een masteropleiding, 12 procent een hogeschoolopleiding en 6 procent doet een PhD.

Van de wat oudere cursisten heeft 45 procent een fulltime baan, 18 procent is werkloos en op zoek naar een baan en 14 procent is werkloos maar niet op zoek naar een baan. De belangstelling komt voornamelijk uit Europa (32 procent), Azië (31 procent) en Noord-Amerika (25 procent). Opmerkelijk detail: slechts 15 procent van de cursisten is vrouw. Blocken kan slechts gissen waarom dat aandeel zo laag is. “Vermoedelijk omdat de cursus voor een groot deel over sport gaat.”

Hoeveel van de 13.000 cursisten voltooien de cursus met succes? Blocken: ”Bijna 9.000 deelnemers maakten een aantal toetsen en 1.750 ervan deden ze allemaal. Iedereen kan een certificaat halen. Maar degene die ook echt wil aantonen dat hij of zij degene is die de cursus met succes heeft gevolgd, moet via Coursera een verificatie bemachtigen. Daarvoor moet men 25 euro betalen en dat hebben uiteindelijk 164 cursisten gedaan. Enigszins begrijpelijk, het is een zeer specifieke MOOC, waarmee je niet direct de arbeidsmarkt betreedt.”

Vanuit het platform Coursera en de cursisten kwam de vraag de cursus continu online te zetten. “Dat verzoek hebben we vriendelijk afgewimpeld”, vertelt Blocken. Het zou een te grote belasting voor ons team zijn om het internetforum constant te bemannen. We gaan de MOOC wel ieder voorjaar opnieuw draaien. Met hier en daar wat kleine aanpassingen, want ja, het kan altijd beter.”

De tweede gratis MOOC van TU/e van hoogleraar Wil van der Aalst van Wiskunde & Informatica over data science is half november van start gegaan. Met meer dan 39.000 deelnemers uit 167 landen worden daarbij alle verwachtingen overtroffen.

Bron: Brainport Development