Foto | Bart van Overbeeke

Ask Alain | De luie Vertigo-trap

Heb jij ook een vraag die verrast dient te worden met een antwoord? Is je huisbaas incontinent, snap je niet waarom Vertigo groen is of loop je ergens anders tegenaan in je TU/e-bestaan? Just Ask Alain! Deze keer: de luie Vertigo-trap.

De kwestie van deze week behelst het al niet optreden tegen een (te) lange aantrede:

Na zeven jaar studeren, heb ik eindelijk de trap genomen om bij Vertigo naar binnen te gaan (ik heb sinds kort een relatie met een Bouwkunde-student, anders zou ik er niet komen hoor). Ik vind dat die trap eigenlijk maar een onnatuurlijke verhouding heeft; hij loopt absoluut niet lekker. Wat is eigenlijk de gedachte achter die trap: is die voor mensen of voor koeien bedoeld?

Groetjes, Tessie

Het antwoord:

Beste Tessie,

Er zitten een heleboel gedachten achter de Vertigo-trap: hij is namelijk een heuse Urban Myth-machine. Vraag vijf willekeurige Bouwkundestudenten naar het hoe en waarom van de benenstrekkende trap, en je krijgt talloze redenen naar je hoofd getrapt. Gelukkig heb ik tijdens mijn eerste jaar het vak ‘Bouwtechnisch Ontwerpen’ gevolgd (van Zjak Hofman, Arch.), dus je zou bijna kunnen stellen dat ik een trap-expert ben. Bijna.

Er wordt soms beweerd dat de ‘luie’ Vertigo-trap –een trap met een relatief lange aantrede ten opzichte van de optrede–  een bouwfout is. Maar trap niet in deze mythe, want deze is waarschijnlijk ontstaan nadat de zwarte trappen nog geen markering hadden en er vervolgens ‘verbeteringen’ zijn aangebracht.

Dit was vervolgens de aftrap van een hele hoop andere verhalen. Enkele doortrapte studenten claimen dat de trap zo gebouwd is dat het in overeenstemming is met de ‘trappenzaal’ ter plekke (waar lezingen worden gehouden). Zodoende passen er zitplaatsen op een trede en is er genoeg loopruimte. Dit is echter net zo waar als een iemand die tegen zijn 40-jarige dronken vriend in een Valkenswaardse karaokebar schreeuwt: “Gij moet goan optrede op Lowlands, echt woar!”

Nee dan de reden dat het een beleving moet zijn. De trap als beleving an sich is vaak een excuus, bijvoorbeeld ook bij de UB in Delft. Dit is echter vaak een argument van mensen die interessant willen doen in een boekencafé of tijdens een studieverenigingsborrel.

Voor de echte reden heb ik navraag gedaan bij Faas Moonen, UHD Structural Design van de faculteit Bouwkunde, die ook echt de architect van Vertigo (Bert Dirrix) heeft gesproken: “De luie trap maakt deel uit van zijn concept om de binding tussen medewerkers van Vertigo te faciliteren. De bijzondere trap biedt namelijk op elke trede een mogelijkheid om een gesprek met een collega te houden. Dus als iemand op weg naar buiten een collega tegenkomt, kan er op elke traptrede een gesprek, op gelijk niveau, plaatsvinden.”

Overigens deelt dhr. Moonen jouw ergernissen niet Tessie. Hij zou graag zien dat meer TU/e-gebouwen met luie trappen worden uitgerust, zodat TU/e-medewerkers elkander meer gaan spreken. Volgens hem betalen deze relatief kleine investeringen zich snel en spontaan terug, door nieuwe initiatieven en een betere samenwerking tussen medewerkers.

Misschien is dat wel waar het bij jou altijd al aan ontbrak Tessie, te weinig binding met Bouwkundestudenten! Misschien moet je ze voortaan niet zo koeioneren…

PS: Nog een laatste trap-feitje, MetaForum zou oorspronkelijk een roltrap krijgen..