Gustavo Ostos Rios ligt in bed. Foto | Bart van Overbeeke

DDW | In slaap komen door het componeren van een geluidenlandschap

Wie moeite heeft in slaap te komen, zou wel eens heel gelukkig kunnen worden van het ontwerp van ID-student Gustavo Ostos Rios. Hij maakte een Interactive Soundscape, waar mensen voor het slapen gaan geluiden mee kunnen componeren die hen relaxed maken. Voor hemzelf is er deze week weinig slaap; hij staat alle dagen van de DDW op de expositie Mind the Step te vertellen over zijn ontwerp.

“Ik merk om me heen dat mensen die ’s avonds naar computer-, telefoon-, of tv-schermen kijken, daarna moeite hebben om in slaap te komen”, zegt Gustavo Ostos Rios, afstudeerder bij Industrial Design aan de TU/e. “De transitie tussen actief zijn en slapen wil ik ondersteunen door interactie met geluid.”

Hij maakte daarom een eenvoudig apparaat, je zou het een muziekinstrument kunnen noemen. Vier houten balkjes zijn heen en weer te schuiven waarmee je het volume van de daaraan gekoppelde geluiden verandert. Ostos Rios koos bij het prototype dat hij toont op Mind the Step voor natuurgeluiden. “De komende maanden ga ik eraan werken om het mogelijk te maken andere voorkeursgeluiden in het apparaat te zetten. Sommige mensen worden rustig van verkeersgeluiden, of van de klokken van de kerk, of van klanken van dieren of spelende kinderen. Voor mij werken geluiden van open ruimtes; regen, wind en dergelijke.”

De werktitel van het voorwerp is Interactive Soundscape. Het idee is dat de gebruiker er thuis een heeft op een plek waar hij met slaaprituelen start. Ostos Rios heeft er bij aanvang van zijn afstuderen research naar gedaan. “Slaaprituelen variëren enorm. De een begint met het afsluiten van de dag zodra hij de kantoordeur achter zich sluit, een ander blijft actief en alert tot hij zijn tanden staat te poetsen. Mijn Interactive Soundscape kan op een nachtkastje staan, maar ook in de woonkamer. Zodra je er mee begint te spelen, gaan je gedachten aan de kant, ben je alleen bezig met wat je hoort.”

Het apparaat is eenvoudig van techniek en uitvoering, in lijn met Ostos Rios’ wens de technologie zo min mogelijk opdringerig te laten zijn. “Het rijke deel van het concept ligt bij de ervaring van de gebruiker. Die merkt meteen het effect van een simpele beweging.” Vier balkjes, vier geluiden; het principe van soundscape is dat er meerdere lagen van geluid zijn.

Het publiek in het Klokgebouw reageert leuk. Bezoekers gaan er direct mee spelen en zeggen dat ze het een mooi ding vinden. De Industrial Designstudent gaat zijn ontwerp nog verder ontwikkelen. “Behalve het toevoegen van meer voorkeursgeluiden wil ik het nog draadloos maken en het automatisch uit laten zetten. En ook automatisch aan laten gaan, zodat het ook gebruikt kan worden bij het wakker worden.”