Masterstudenten willen ministerie voor gerecht dagen

Joost Aanen en Michiel Seerden, beiden masterstudent Innovation Management, overwegen een rechtszaak te beginnen tegen het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Volgens hen wordt hun vergelijkingssite Rijschoolregister.nl op oneigenlijke wijze beconcurreerd door de site Rijscholenkiezer.nl, die met overheidsgeld is opgezet.

In maart 2012 ging de site van Aanen en Seerden live. Zeker niet de enige in zijn soort, maar volgens de masterstudenten inmiddels wel de grootste met zo’n 15.000 bezoekers per maand. Wie ‘rijscholen vergelijken’ intoetst op google ziet hun site Rijschoolregister.nl bovenaan de lijst verschijnen.

Op 1 oktober 2013 stuurde Aanen minister Melanie Schultz van Haegen een mail toen hij las dat haar ministerie rondliep met plannen om een vergelijkbare site te gaan opzetten. Waarom een nieuw, duur platform maken, als er kon worden samengewerkt  met zijn al bestaande site, zo opperde hij.

Drie dagen later laat de minister weten dat ze gekozen heeft voor Team Alert om de site te ontwikkelen. “We zochten een onafhankelijk platform dat een groot bereik onder jongeren heeft”, mailt de bewindsvrouw. Ze wijst Aanen erop dat hij wellicht kan gaan samenwerken met Team Alert, maar of dat een goede optie is kan ze niet inschatten.

Team Alert is een stichting die in 2003 is opgezet als verkeersveiligheidsorganisatie ‘voor en door jongeren’. Het ministerie van Schultz van Haegen is de grootste subsidieverstrekker. Aanen zocht contact met Team Alert en verzorgde naar eigen zeggen een pitch, waarbij hij liet zien hoe zijn site werkte.

Team Alert is niet geïnteresseerd in samenwerking, en volgens Aanen delen ze hem mee dat hun site compleet anders gaat worden. De uiteindelijke site Rijscholenkiezer.nl wordt vervolgens ontwikkeld door Burst Digital en op 8 oktober jongstleden ging die de lucht in.

Aanen vreest nu dat zijn site uit de markt geconcurreerd gaat worden omdat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), een andere instantie die onder het ministerie valt, de site van Team Alert actief gaat promoten. Volgens Aanen beweert ook het CBR dit te doen omdat Team Alert een onafhankelijke partij is.

“Onze site is echter onafhankelijker dan die van Team Alert”, aldus Aanen. “Zij werken namelijk samen met de drie brancheorganisaties en rijscholen aangesloten bij een van deze organisaties scoren hoger in de vergelijking. Wat je nu ziet is een stijging in het aantal rijscholen aangesloten bij een brancheorganisatie. Ze kopen daarmee dus een plekje omhoog in de vergelijking. Bij ons is dit niet het geval. Wij vergelijken echt onafhankelijk.”

Volgens Aanen zit het ministerie verstrikt in een cirkelredenering: “Ze zeggen een opdracht verstrekt te hebben aan Team Alert, omdat deze onafhankelijk is. Deze partij kan echter onafhankelijk zijn omdat het ministerie hen voor het grootste deel zelf financiert. Daar komt nog bij dat hun exameninstituut de site actief promoot. Met belastinggeld wordt zo een private onderneming uit de markt gedrukt, en volgens de Europese regelgeving is er dan sprak van oneigenlijke staatssteun.”

De masterstudent krijgt momenteel juridische bijstand van mr. Alex Meijer van het Amsterdamse advocatenkantoor Bavelaar & Bavelaar. Meijer ziet wel mogelijkheden voor Aanen om er een zaak van te maken, maar wil in dit stadium nog niet veel van een mogelijke strategie prijsgeven, want dat speelt volgens hem de tegenpartij in de kaart.

Mark Hengstman, woordvoerder bij het ministerie, en Nard Gilsing, projectleider bij Team Alert, zeggen dat aan alle wettelijke regels is voldaan. Ook als het gaat om de vraag of voor dit project geen Europese aanbestedingsronde had moeten plaatsvinden. Hengstman en Gilsing zeggen dat dat niet nodig was omdat het onder de financiële drempel lag die zo’n aanbesteding verplicht stelt. Maar Gilsing weigert te vertellen wat uiteindelijk is uitgegeven aan de ontwikkelkosten voor de site: “Dat vind ik niet kies richting het uitvoerende bureau Burst."