Concurrent vergelijkingssite TU/e’ers offline

Na een jarenlang juridisch gevecht hebben TU/e-student Joost Aanen en (inmiddels) alumnus Michiel Seerden een totale overwinning geboekt. De grootste concurrent van hun rijschoolvergelijkingssite heeft onterecht subsidie gekregen en is offline gehaald.

Al in april stelde de rechter dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu ten onrechte zo’n twee ton subsidie had verleend aan de stichting Team Alert om een rijschoolvergelijkingssite (rijscholenkiezer.nl) op te zetten. Afgelopen week werd bekend dat het ministerie niet in hoger beroep gaat tegen de uitspraak. Bovendien heeft Team Alert besloten om de site offline te halen, omdat het die zonder subsidie niet in de lucht kan houden.

De zaak was aangespannen door masterstudent Innovation Management Joost Aanen en zijn studievriend Michiel Seerden. In 2012 hadden zij namelijk zelf al een vergelijkbare site op poten gezet: Rijschoolregister.nl. Hun site, met duizend bezoekers per dag volgens Aanen de grootste van Nederland, vergelijkt alle rijscholen in Nederland en brengt die in contact met potentiële leerlingen die de site bezoeken.

“We vergelijken echt onafhankelijk: de beste rijschool komt bovenaan, ook als die geen abonnement bij ons heeft. Alleen voor het in contact brengen van rijscholen met potentiële leerlingen vragen we geld.” Dat de overheid subsidie stak in de site van Team Alert was oneigenlijke concurrentie, betoogden de TU/e’ers. Terecht, blijkt nu dus.

Dat Rijscholenkiezer.nl nu offline wordt gehaald, is de kers op de taart, vertelt Aanen. “Dat hadden we niet geëist, maar daarmee hebben we nu wel het hoogst haalbare bereikt.”

Bij de rechtszaak, vanwege het complexe karakter behandeld door een zogeheten meervoudige kamer (met drie rechters in plaats van één), hadden Seerden en hij steun van een tweede partij die zich gedupeerd voelde: Klantenvertellen, dat klantbeoordelingssystemen maakt. “Dat bedrijf was gelukkig bereid om geld in de rechtszaak te steken. We hadden al onze directe concurrenten een mail gestuurd, maar die zeiden stuk voor stuk dat ze geen tijd of budget hadden. Ze hebben ons gewoon de hete kolen uit het vuur laten halen.”

Aanen geeft aan nog te onderzoeken of het nog zin heeft om een schadevergoeding te eisen. "Op zich zijn we al heel tevreden met de uitkomst van de rechtszaak: onze belangrijkste concurrent bestaat niet meer. We hopen in ieder geval weer met de brancheorganisaties in gesprek te komen die zich exclusief hadden verbonden aan de site van Team Alert.”

Leerzaam

De hele zaak is bijzonder leerzaam geweest, vindt de masterstudent. “Je moet je als organisatie altijd afvragen of je daadwerkelijk recht hebt op subsidie. In dit geval vond zowel het ministerie als de stichting Team Alert van wel, maar kregen wij als derde partij gelijk. Team Alert moet het ontvangen bedrag nu terugbetalen; dat is natuurlijk niet prettig. Bovendien moet je goede afspraken maken over eigendomsrechten als je iets laat maken. De website en alle hieraan verbonden data bleek van de websitebouwer, die jaarlijks een fors bedrag aan Team Alert vroeg voor een licentie om hiervan gebruik te maken. Dat zijn dingen waar je als student weinig over leert, maar die wel heel belangrijk zijn.”