Het team van STORM Eindhoven.

STORM gaat voor winst met wereldreis op zuinige motor

Het ultieme avontuur. Dat is de 80 Day Race volgens de studenten van STORM Eindhoven. Het TU/e-team, dat in 2016 op een zelfontworpen elektrische motor in tachtig dagen de wereld gaat rondreizen, wordt vanmiddag in Boxtel gepresenteerd en is daarmee officieel het eerste deelnemende team van 80DR.

‘1 team, 2 wheels, 80 days to remember’ - kernachtiger kan STORM zijn deelname aan 80DR niet samenvatten. Initiatiefnemers zijn Automotive masterstudenten Texas van Leeuwenstein en Wilco Pesselse, die eerder al samenwerkten binnen team TU/ecomotive.

Van hoogleraar Maarten Steinbuch (Control Systems Technology) hoorden ze over de 80 Day Race, een prestigieuze internationale race op Nederlands initiatief. Met de wedstrijd worden teams uitgedaagd in tachtig dagen -in wat voor voertuig(en) dan ook- op een duurzame manier de wereld rond te reizen zonder gebruik van fossiele brandstoffen en verbrandingsmotoren.

De race bestaat uit acht etappes die van de ene wereldstad naar de andere voeren. Volgens welke route precies, dat bepalen de teams zelf. Winnaar is het team dat voor de totale race -goed voor zo'n veertigduizend kilometer- de minste reistijd nodig heeft.

Van Leeuwenstein was direct verkocht: “Een wereldreis maken, dat staat op bijna ieders bucket list”. Enthousiast vervolgt de masterstudent: “En als we dan toch gaan meedoen aan het allermooiste project denkbaar, dan doen we dat niet met wéér een nieuwe elektrische auto. Dan zouden we niet opvallen binnen de race én niet binnen de TU/e”. Studie- en teamgenoot Tim Gerth haakt aan: “De 80DR is een avontuur en wat is er qua vervoer nu avontuurlijker dan een motor?”.

Bovendien, zo vervolgt hij: “Het wordt steeds belangrijker om jezelf bij dit soort projecten te onderscheiden, ook met het oog op bijvoorbeeld het aantrekken van sponsors”. Nog voordat de eerste schetsen van de beoogde motor -waarvan meerdere exemplaren worden geproduceerd- ook maar op papier staan, ligt al een glimmende brochure op tafel. Uit ervaring weten de studenten inmiddels hoe belangrijk het is om in gesprekken met mogelijke sponsors “iets tastbaars” en “een goed verhaal” te kunnen overleggen. Het team is overigens al met bedrijven in gesprek, “met sommige hebben we ook al een akkoord bereikt”, zegt Gerth.

STORM hoopt bij 80DR overigens niet alleen op te vallen met zijn keuze voor een tweewielig voertuig; ook is niet uitgesloten dat de Eindhovenaren het enige deelnemende studententeam vormen. “Het is geen studentencompetitie en in die zin is het niet ‘logisch’ dat wij hieraan gaan meedoen”, aldus Gerth.

Op 1 september is het team, na een klein jaar voorbereidingen en teamledenwerving, officieel gestart. STORM telt 29 studenten, overwegend masters, ieder met hun eigen aandachtspunten en werkzaamheden. “Met techniek maken we de motorfiets, maar met strategie zorgen we ervoor dat ie straks ook de wereld rond kan rijden”, schetst Van Leeuwenstein het belang van verschillende onderdelen.

Elektrische motorfietsen zijn overigens niet nieuw, maar volgens Gerth zijn ze vooralsnog vooral op het stadsverkeer -en dus op korte afstanden- of op de racerij gericht. De uitdaging voor STORM is een motor te ontwerpen waarop een rijder toch al gauw zo’n twaalf uur per dag enigszins comfortabel kan uitzitten. En waarmee zo’n zes- tot zevenhonderd kilometer per dag kan worden afgelegd, zonder tussendoor al teveel tijd kwijt te zijn aan het bijladen van de accu.

Maar bovenal: “We willen gewoon winnen”, stelt Gerth. Van Leeuwenstein: “We willen in elk geval alle voorwaarden creëren waarmee winnen mógelijk is”.

Lees meer over het team in onze nieuwste papieren uitgave, Cursor 3, die vanaf vandaag in de schappen verspreid over de campus ligt.