Mystery Tour. Foto | Bart van Overbeeke

De muziek achterna bij Mystery Tour

Kennismaken, eens goed bijpraten en serieus discussiëren over allerhande studentenzaken: dat zijn de kerndoelen van de Mystery Tour die het College van Bestuur eens in de paar jaar organiseert. Vertegenwoordigers van alle studentenverenigingen, decanen en opleidingsdirecteuren mogen mee in de bus naar ‘onbekende’ bestemming, dit jaar Maastricht.

Maastrichtenaren weten dinsdagmiddag niet wat ze horen en zien: een stoet Eindhovense bestuurders en studenten trekt onder begeleiding van een dweilorkest met muziek van Guus Meeuwis door de smalle straten. Ze komen vanaf een theaterzaal in La Bonbonnière waar ze net twee uur lang intensief hebben gepraat over stellingen die gespreksleider Lucas Asselbergs (Studium Generale) met schwung aan hen voorlegde. De leden van het College van Bestuur op het podium, twee busladingen actieve TU/e’ers op de stoelen.

Stellingen als ‘De nieuwe bachelor- en graduate-opleidingen zijn het antwoord op de ingenieur van de toekomst’ en ‘De forse groei van het aantal studenten leidt tot een vermindering van de onderwijskwaliteit’ geven veel gespreksstof. Het levert het CvB de input om tussentoetsen en groepswerkruimte als aandachtspunten te bestempelen.

Maar nu, na een fijne lunch in La Bonbonnière,  is iedereen buiten en blij. De zon schijnt, de boot ligt klaar en het werk is gedaan. Een afvaardiging van de gelegenheidsdweilband 4 4 af (spreek uit: vier tellen vooraf) heeft het lef Brabantse muziek te spelen in de Limburgse straten. De Quadriviumleden wijzen de deelnemers van de Mystery Tour de weg naar de Maas.

Tijd voor een borrel en een goed gesprek. De boot neemt alle tijd om door de sluis van Ternaaien in het Albertkanaal te komen. Dertien meter verval maakt indruk. Het is dat niemand verlegen zit om een gespreksonderwerp, anders was dit er één.

Als de boot aanlegt in België en 4 4 af weer speelt, weet iedereen dat het de bedoeling is de muziek achterna te lopen. De tocht gaat vloeiend over in een rondleiding door de mergelgrotten van Kanne. Binnen wordt een daar gebrouwen biertje geschonken, maar er is weinig tijd om daar van te genieten. Op de boot staat een buffet gereed en de bussen staan ook alweer te wachten. 4 4 af slikt het bier gauw door en neemt een hap adem voor de blaasinstrumenten.

Collegevoorzitter Jan Mengelers houdt op de terugweg een korte slotrede. Hij vertelt dat dit zijn eerste Tour was en dat deze dialoogvorm hem naar meer smaakt. Ook de studenten smaakt de dag naar meer. In de bus gaat een handgeschreven uitnodiging rond voor een afterparty. Op een papiertje dat braaf van voor naar achter wordt doorgegeven staat dat het bier in de Bunker maar 1,25 euro kost.

De leuze ‘vrijheid in gebondenheid’, die eerder in de discussie sloeg op de keuzevrijheid van de studenten in het Bachelor College, is vandaag tamelijk praktisch uitgevoerd. Ieder was vrij op de boot, maar kon er niet vanaf. Maar nu de bus geparkeerd staat op de TU/e-campus, is die gebondenheid verdwenen en gaan de deelnemers weer hun eigen vrije gang. Velen laten de Bunker voor wat ie is.