Louise Gunning.

UvA-voorzitter Gunning stapt op

Na wekenlange protesten van studenten en medewerkers heeft Louise Gunning dit weekend haar ontslag aangeboden als collegevoorzitter van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.

Gunning hoopt dat de rust binnen de UvA zal terugkeren nu ze vertrekt. Een nieuw samengesteld college moet leiding geven aan de modernisering van het bestuur, met het afgesproken tienpuntenplan als uitgangspunt.

De actiegroepen aan de UvA (ReThink UvA, De Nieuwe Universiteit en Humanities Rally) zijn blij met het aftreden, stellen ze in een gezamenlijk persbericht. “Het opstappen van Gunning betekent dat er nu ruimte is om de academische gemeenschap weer de macht en inspraak te geven die zij verdient.”

Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU heeft “respect voor het moedige besluit van Louise Gunning”, laat hij in een verklaring weten. Gunning was vicevoorzitter van de vereniging en heeft volgens Dittrich een belangrijke bijdrage geleverd “aan universiteitsbrede discussies ten gunste van de gehele universitaire gemeenschap”.