Operatie 'notebook uitdelen' verloopt rustig

Meer dan vijftienhonderd eerstejaars zijn vandaag voor het eerst sinds hun Intro weer op de campus. In het Auditorium halen ze hun onmisbare studentenbenodigdheden op: campuskaart, notebook en clicker. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) heeft er meer dan vijftig studenten en medewerkers voor ingezet.

Floris Verhagen, notebookcoördinator van STU, vertelt waarom er is gekozen voor de Lenovo W 541. “Hij heeft een snellere harde schijf, een betere videokaart en het is makkelijker het interne geheugen uit te breiden. Dat is standaard acht gigabyte, maar je kunt er acht gigabyte bij plaatsen. Dat zou je zelf kunnen, maar we raden aan dat door het Notebook Service Centrum te laten doen.” Hij vergelijkt de Lenovo met de Z-book van HP waar STU vorig jaar voor koos.

Zodra de studenten een notebook in handen hebben, moeten ze controleren of hij het doet in een testroom in het Auditorium. Er zijn niet veel problemen. Koen Pittens, die Technische Bedrijfskunde gaat studeren,  kreeg als uitzondering zijn Levono niet aan de praat. “Hij startte niet op maar bij de helpdesk hebben ze het opgelost door de accu er uit en er in te doen.”

Max de Bruijn en Sjors Melman (ook TBK) staan nog in de wachtrij. Ze bestellen een ijsje aarbei-citroen bij de ingehuurde ijsjeskraam. Het is niet verplicht een notebook bij STU aan te schaffen. “Wij doen dat omdat er dan de juiste programma’s op zitten en vanwege de garantie en verzekering. Als er iets mee is kun je het in het Notebook Service Centrum,  bij de bieb, laten repareren.”

De Lenovo is onder andere voorzien van Windows 8.1, alle benodigde software en een Targus rugtas, een diefstalkabel en een muis. Studenten betalen 830 euro. De 570 euro die de TU/e bijlegt hoeven ze niet terug te betalen wanneer ze drie jaar ingeschreven hebben gestaan aan de TU/e. Verhagen schat dat negentig procent van de eerstejaars meedoet aan de regeling.

we hebben 1.550 notebooks uitgegeven gisteren. Een kleine 180 zijn er niet opgehaald.

Dit jaar krijgen de studenten een clicker in bruikleen. “Als je die na het halen van je bachelor niet inlevert, of je bent hem kwijt, dan betaal je zestig euro. Bij te laat inleveren krijg je een boete”, zegt Verhagen. Nadat de nieuwkomers hun campuskaart hebben opgehaald kunnen ze bij de eigen studievereniging terecht voor een boekenpakket.