Debat 'Let’s bring skills to the table', georganiseerd door het Skillslab van de TU/e.

“Life is hard without soft skills”

Hoe belangrijk zijn 'soft skills' eigenlijk? En hoe moet de universiteit deze aanbieden aan studenten? Dit waren dinsdag de hoofdthema’s tijdens het debat 'Let’s bring skills to the table', georganiseerd door het SkillsLab van de TU/e. Mensen uit het bedrijfsleven gingen de discussie aan met studenten aan tafel en uit het publiek.

Voor wie er live niet bij kon zijn, is de discussie binnenkort terug te zien op de site en Facebookpagina van het SkillsLab - er zijn deze middag namelijk haast meer camera’s aanwezig dan bij een gemiddelde tv-opname. Oud-BNN- en MTV-presentatrice Zarayda Groenhart begint de avond, die de tribune van de Blauwe Zaal ongeveer voor de helft vulde, door de camera toe te spreken.

Haar co-host Pep Rosenfeld, oprichter van comedy-instituut Boom Chicago, legt nog maar even haarfijn uit waarom soft skills - van kunnen presenteren en samenwerken tot schrijfvaardigheid - volgens hem zo belangrijk zijn: “Those are the skills that get you laid!”. Ook benadrukt hij waarom de discussie zo belangrijk is: “The SkillsLab is probably the best kept secret on the TU/e”.

Aan tafel zitten TU/e-hoogleraren Yvonne de Kort en Bert Meijer, Elmer Schaap, (European Graduate Recruitment Manager bij Shell) en Walter Roelen, CEO van SeeCubic. Verder nemen Tobias Platenburg, masterstudent Thermo Fluids Engineering, en Microsoft-trainee Mike Krom (onlangs afgestudeerd aan de TU/e-faculteit Biomedische Technologie) deel aan de discussie.

Tijdens de eerste stelling, een opwarmertje over in hoeverre soft skills belangrijk zijn en terugkomen in het onderwijs, wordt direct het vuur op de universiteit geopend. Student Platenburg: “Tijdens presentaties worden we beoordeeld op de inhoud en nauwelijks op de presentatievaardigheden. Soft skills moet je zelf willen ontwikkelen, want bedrijven zien het nut ervan wel degelijk in.”

Dit laatste wordt beaamd door de andere aanwezigen. Schaap voegt toe dat soft skills wat hem betreft beslissend zijn bij een sollicitatietraject, maar benadrukt wel: “Soft skills are a hard thing to do”. Yvonne de Kort doet er nog een schepje bovenop: “Life is hard without soft skills”.

De meest amusante discussie van het debat volgt op de vraag van welke TU, volgens de bedrijven, de beste studenten komen. Volgens onderzoek is dit de TU Delft en dit heeft volgens Platenburg met name te maken met het uitgesproken karakter van de Delftenaren - door Pep Rosenfeld later ietwat gechargeerd samengevat als "the biggest braggers".

Dat laatste vindt Schaap wat overdreven, maar hij beaamt wel dat Delftenaren meer uitgesproken zijn en dat bedrijven als Shell hier mede op selecteren. Walter Roelen zegt echter juist heel veel te hebben aan Eindhovense studenten, omdat deze hoog scoren met hun kennis.

Al snel gaat de discussie meer over cultuur en milieu dan over kennis van de studenten. Ook de rol van studentenverenigingen in de ontwikkeling van soft skills wordt aangehaald. Mike Krom geeft aan dat ook persoonlijkheid een rol speelt in welke universiteit je kiest. Roelen sluit het onderwerp, op aangeven van het publiek, af door te zeggen dat mensen in deze regio vooral ook wat trotser mogen zijn op wat hier wordt gepresteerd.

Bachelor College

De discussie over studentenverenigingen gaat nog even door als een student uit het publiek zich geroepen voelt om het Bachelor College en het beleid van de universiteit onder de loep te nemen. Volgens hem zorgen het onderwijssysteem en de beknibbeling op bestuursbeurzen ervoor dat er minder mogelijkheden zijn voor studenten om zichzelf buiten het curriculum te ontwikkelen. Iets waarin een aanwezige Amerikaanse student zich juist totaal niet kan vinden. Hoogleraar Yvonne de Kort stelt dat de universiteit met het Bachelor College juist wil bereiken dat je jezelf als student verder ontwikkelt en je hiervoor de ruimte wil geven.

De discussie wordt afgesloten met de boodschap dat tachtig procent van een succesvolle sollicitatie afhankelijk is van je soft skills. Uit het publiek komt de vraag hoe je die dan zo snel mogelijk kunt etaleren. Yvonne de Kort en Bert Meijer antwoorden dat je bijvoorbeeld kunt letten op wie je aanschrijft, door niet alleen te melden wat jíj kunt, maar vooral ook te laten merken dat je goed hebt nagedacht over wat jij zou kunnen bijdragen aan het bedrijf in kwestie. Dezelfde brief twee keer versturen en daarin alleen de naam van het bedrijf veranderen, is volgens hen dan ook uit den boze.

Shell-recruitmentmanager Schaap voegt daaraan toe dat je je moet realiseren dat een recruiter van grote bedrijven maximaal tien seconden kijkt naar een CV, en dat geen enkele van die seconden op je cijferlijst is gericht. Zorgen dat je onderscheidend bent, is volgens hem het devies - en daar helpen soft skills zeker bij.