Een impressie van de website.

Vaardigheden verbeteren via het SkillsLab

Masterstudenten hebben vanaf september meer mogelijkheden om hun vaardigheden te verbeteren. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) werkt aan een zogeheten SkillsLab: een online platform waar gebruikers kunnen testen hoe ver ze zijn met bepaalde vaardigheden, lesmateriaal vinden en feedback kunnen geven. Dit platform, dat nu een heel eind in de steigers staat, staat dadelijk in dienst van de Graduate School.

Het staat duidelijk omschreven in de plannen voor de Graduate School: studenten moeten hun vaardigheden kunnen verbeteren. Het idee is dat ze bij de invoering van het nieuwe onderwijssysteem zelfstandig en met hulp van feedback van andere studenten en experts aan hun vaardigheden werken. Ook prominente mensen uit het bedrijfsleven (waaronder alumni) gaan een rol vervullen om het belang van vaardigheden te verduidelijken.
Het idee om de ontwikkeling van vaardigheid online aan te bieden lag er al langer, maar de visie en ambitie van de Graduate School maakten het urgent – vertelt Larisa Camfferman, coördinator Professional Skills & Coaching bij STU.

De website staat inmiddels een heel eind in de steigers. Masterstudenten moeten binnen een maand nadat ze met hun opleiding zijn gestart via een zelf-assessment kijken hoe goed ze verschillende vaardigheden beheersen. Daarna bespreken ze met een mentor hoe en op welke manier ze aan hun vaardigheden gaan werken. Vervolgens kunnen ze via een wat diepgaandere toets nagaan hoe goed ze zijn in presenteren, samenwerken en schrijven. Online vinden ze oefenmateriaal in de vorm van cursussen van STU of instructiefilmpjes van YouTube.

In de loop van 2016 komen er waarschijnlijk skills bij. Camfferman: “Welke, dat zal in overleg met de Graduate School worden bepaald. Als studenten behoefte hebben aan bepaalde skills, kunnen ze dat aangeven.”

Het online platform kent een sterk interactieve component. Gebruikers kunnen zelf filmpjes en oefenmateriaal inbrengen en beoordelingen geven. Ook kunnen studenten met elkaar in contact komen. Camfferman: “Als je daar toestemming voor geeft, kunnen anderen zien hoe goed je ergens in bent. Zo kan iemand die minder goed is in presenteren vragen stellen aan een student die daar beter in is.”

Volgens Camfferman hebben ook bedrijven volop belangstelling om mee te werken. “We vragen aan bedrijven welke vaardigheden je volgens hen goed moeten beheersen als je bij hen wilt gaan werken. Studenten kunnen daar dan naartoe werken.”

Marcin van de Ven, eerstejaars bachelorstudent Software Science, heeft inmiddels enige ervaring opgedaan met het SkillsLab via een pilot. Hij is te spreken over het initiatief. “Het is goed om te kunnen zien hoe ver je bent met bepaalde zaken, dat je artikelen kunt delen en posten en dat je elkaar kunt helpen. De website ziet er modern uit.” Volgens Van de Ven mag de site nog wel wat overzichtelijker. “Het is niet zo gemakkelijk om alles te vinden. Je kunt niet snel zien waarop je hebt gefilterd. Het zou bijvoorbeeld al helpen als er aparte icoontjes komen om aan te geven of je het al gelezen hebt of voor welk niveau het is. En jammer dat er nog geen integratie is met OASE/SharePoint, zodat je meteen in kunt loggen met je TU/e-account.”

De komende maanden worden er verschillende pilots gedraaid met het platform en vanaf september kunnen alle masterstudenten ermee aan de slag. Later wordt het ook opengesteld voor promovendi en ontwerpers in opleiding. De website die nu is opgezet zal twee jaar draaien en wordt daarna volledig geïntegreerd in het nieuwe Learning Management Systeem, zodat studenten straks alles op één platform kunnen doen.

In Cursor 13 (die donderdag 5 maart verschijnt) lees je meer over dit project en over andere projecten van de Graduate School.