Windtunnel Bouwkunde aan oostkant TU/e-terrein

De nieuwe windtunnelfaciliteit van Bouwkunde komt aan de oostkant van de campus, nabij het Lab voor Akoestiek van dezelfde faculteit. Hoogleraar Bert Blocken, die de windtunnel gaat inzetten voor zijn onderzoek, hoopt dat de hal er over een jaar staat.

Volgens Blocken is het ontwerp van de windtunnel in grote lijnen klaar en kan begonnen worden met de uitwerking op detailniveau. Het gaat om een gebouw met een vloeroppervlak van circa 850 vierkante meter. Nu deze week de locatie is bepaald, gaat Dienst Huisvesting aan de slag met de voorbereidingen voor de bouw.

De windtunnel komt aan de oostkant van de campus, achter de Berging Bijzondere Chemicaliën (BBC). “Vanuit het masterplan Campus 2020 is het universiteitsterrein opgedeeld in een aantal ‘vlekken’ met verschillende functies. Dit gebouw kwam op die plek stedenbouwkundig het best tot zijn recht”, verklaart projectleider Ward Derix van Dienst Huisvesting de locatie. “Bovendien zit daar ook het Lab voor Akoestiek van dezelfde faculteit.”

Het gebouw waarin de windtunnel wordt ondergebracht, zou eerst verrijzen op het braakliggend terrein naast Vertigo, waar voorheen De Hal stond. Het aanvankelijke idee was dat de faciliteit op termijn ook omgebouwd moest kunnen worden tot parkeergarage.

Blocken liet eerder al weten dat dit de constructie echter zeer duur zou maken. Enerzijds omdat de fundering dan ook berekend moet zijn op dat eventuele toekomstige gebruik, anderzijds omdat de windtunnel ook trillingsvrij opgesteld zou moeten worden ten opzichte van de parkeergarage.

De hoogleraar Building Physics hoopt dat de nieuwe faciliteit er voor de zomervakantie van 2016 staat. “Dat zou mooi zijn, want inmiddels hebben we de eerste commerciële opdracht al binnen.” Want daar is de windtunnel met name ook voor bedoeld: om voor de faculteit Bouwkunde meer inkomsten te halen uit de tweede en derde geldstroom.

Volgens Blocken gaan de meetapparatuur en de inrichting van de windtunnel ongeveer 1,4 miljoen euro kosten - kosten die door de faculteit Bouwkunde betaald worden.

Op het lege terrein naast Vertigo, waar de windtunnel aanvankelijk zou verrijzen, zijn inmiddels parkeerplaatsen aangelegd. De parkeergelegenheid hier wordt nu verder uitgebreid met waarschijnlijk een kleine vijftig parkeerplaatsen, schat Bert Verheijen van Dienst Huisvesting.