Beste pitcher wint eerste TU/e-contest

Eline van den Haak, eerstejaars Technische Bedrijfskunde, heeft met haar 'Soil Optimizer' de eerste TU/e Contest gewonnen. Woensdagavond was in het Auditorium de finale, die begon met de pitches van 21 deelnemers en eindigde met 4 winnaars. Over de kwaliteit van de presentaties verschilden de toehoorders nogal van mening.

De ingenieur van de toekomst moet in staat zijn zijn ideeën in de markt te zetten. Dean Lex Lemmens van het Bachelor College zei bij zijn welkomstwoord dat het hoog tijd is om het bedrijfsleven vaker en eerder in de opleiding uit te nodigen.

En woensdagmiddag zaten ze er: zes mannen en één vrouw van ASML, Bosch, Huawei, Anderis, Shell en het Brightlands Materials Center. Deze juryleden luisterden naar eenentwintig één-minuuts-presentaties van (voornamelijk bachelor-)studenten in keurige pakken. Zes van hen kregen na langdurig beraad nog drie extra minuten om wat meer te vertellen en om vragen te beantwoorden. De beoordeling hing voor zeventig procent af van het idee en voor dertig procent van de presentatie.

ID-student Maarten Smith vertelde in de eerste minuut vol passie over de Mirrocle die hij met teamgenoten had ontworpen. Het is een spiegel die feedback geeft wanneer je er houdingsoefeningen voor doet. Bij de ondervraging door de jury bleek dat de bijbehorende businesscase nog niet perfect is uitgewerkt. Het leverde team Mirrocle de derde plaats op; een bedrag van duizend euro en een werkplek in het Multimediapaviljoen (MMP) op het TU/e-terrein, waar meer start-ups zitten onder begeleiding van het TU/e Innovation Lab.

De tweede prijs, tweeduizend euro en een werkplek in het MMP, ging naar het team van Ruben van Vreeland (eerstejaars Web Science) met het idee Attacksensor. Het eigen enthousiasme over hun oplossing voor het beveiligingsvraagstuk bij websites en de goede antwoorden op de vragen overtuigden de jury.

Het idee van Eline van den Haak was goed voor de hoofdprijs. De bedrijfskundestudente ontwierp met haar tweelingzus, die in Utrecht biologie studeert, de Soil Optimizer. De machine, die grondmonsters neemt, analyseert wat er aan chemicaliën bij moet en die vervolgens inbrengt met injectienaalden, moet technisch nog wel beter uitgewerkt worden. Daarvoor heeft Van den Haak nu vijfduizend euro tot haar beschikking en een werkplek plus support op de High Tech Campus.

Een extra prijs, de ASML Award, was voor Industrial Design-student Floris Bouwmans, die niet doordrong tot de tweede ronde. Hij krijgt honderd uur support van het hightechbedrijf en een cheque van 2.500 euro. Daarmee kan Bouwmans zijn idee om een functionele krachtmeter te ontwikkelen voor intrinsieke handspieren, verder ontwikkelen.

Is één minuut genoeg om een jury van experts uit het bedrijfsleven te overtuigen dat jouw idee het beste is? Sommigen lukte dat best, maar het merendeel van de deelnemers moet zich volgens juryvoorzitter Jan Mengelers serieus afvragen of zij genoeg tijd in de voorbereiding van de pitch hebben gestopt. “Hoe vaak heb je gerepeteerd? Al heb je het beste idee; als je niet kunt presenteren, bereik je niets bij het bedrijfsleven. Voor een prijs van vijfduizend euro mag je best wat moeite doen.”

Zo kritisch als Mengelers is Werktuigbouwkunde-alumnus Michel Walters niet. De ASML-medewerker, die in 2005 aan de TU/e afstudeerde, kijkt vooral naar de maakbaarheid van de ideeën. “Het merendeel van deze studenten heeft een goed idee. Ik sta echt te kijken wat ze hier presenteren. In mijn tijd was er geen aandacht voor de aansluiting bij het bedrijfsleven. Hooguit bezochten we een informatiemarkt, maar er was nooit een setting als deze.”