Studenten breken uit vastzittende lift in Flux

Tien TU/e-studenten zijn maandagavond laat uit een gestagneerde lift in Flux gebroken. De lift was, komend van vloer zes, vast komen te zitten ter hoogte van de eerste verdieping en de onfortuinlijke passagiers wilden niet wachten op de komst van de storingsmonteur. De TU/e-beveiliging onderzoekt het incident en bestempelt de actie van de studenten als “levensgevaarlijk”.

Maandagavond iets voor sluitingstijd van het gebouw, rond tien voor elf, kwamen tien studenten vast te zitten in één van de liften van Flux. De studenten hadden de algemene ledenvergadering van studievereniging Thor (faculteit Electrical Engineering) bijgewoond, waar onder andere de kandidaatsbestuurders zich hadden gepresenteerd.

“Tijdens de rit schokte er van alles, we hoorden stukken metaal door de liftschacht vallen en uiteindelijk stopte dat ding”, vertelt EE-student Tom van Nunen, één van de liftpassagiers. "Sommigen zeiden dat er ook een korte vrije val is geweest, maar dat heb ik zelf niet zo gevoeld."

De TU/e-beveiliging en de storingsdienst werden gebeld. “De monteur zou er een uur over doen om te komen”, aldus Van Nunen. “We moesten dus met tien man in zo’n benauwd hokje zitten. Daar hadden we niet echt zin in."

Van echte paniek was volgens de student geen sprake, "maar heel prettig was het niet. Onze gedachte was: 'We moeten hier toch zelf uit kunnen komen; je ziet dat zo vaak in films'. De liftdeuren zaten potdicht, maar via het dakluik konden we eruit komen en de buitendeuren van de liftschacht openmaken. Toen gingen ook de binnendeuren open."

Hay Becks, teamleider Safety & Security van de TU/e, laat dinsdagochtend weten dat de beveiliging het voorval nog volop aan het onderzoeken is. Hij zegt niet paraat te hebben wat het toegestane maximum aantal personen in de lift is, maar “echt groot zijn die liften niet. Als je daar met tien man in staat, kan het inderdaad benauwd worden”. Hij wijst erop dat de zogeheten opkomsttijden van de storingsmonteur buiten kantooruren ruimer zijn dan overdag. “Een uur tot anderhalf uur is dan een normale tijd.”

Becks benadrukt dat in geval van nood altijd de TU/e-brandweer kan worden opgeroepen om mensen uit hun ongelukkige situatie te bevrijden. Dat de studenten er na ongeveer twintig minuten voor kozen zélf het dakluik van de lift open te breken, stemt hem verre van gelukkig. “Je ziet dat gebeuren in films, maar doe dat alsjeblieft níet. Het is gewoon levensgevaarlijk. Stel je voor dat zo’n lift per ongeluk weer gaat lopen.”

Volgens Tom van Nunen hebben zijn lotgenoten en hijzelf maandagavond geen moment de risico's van hun actie ingezien. "Pas achteraf denk je: 'Misschien heeft de beveiliging wel gelijk'. Maar ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf een lift aflevert die in een noodsituatie na een half uur opeens weer gaat zakken."

Van onverantwoord gedrag door teveel alcohol was volgens Van Nunen geen sprake. "Er is tijdens de vergadering wel alcohol geschonken, sommigen hebben misschien een paar biertjes gehad. Maar niemand was beschonken."

Alfons Bruekers, gebouwbeheerder van Flux, zegt eerst “hoor en wederhoor” te willen toepassen voordat hij uitspraken doet over eventuele consequenties voor de studenten: “We gaan deze studenten zeker op het matje roepen, want wat hier gebeurd is, kan absoluut niet door de beugel. Ze hebben zichzelf aan onevenredig grote veiligheidsrisico’s blootgesteld”. Bovendien raakte de bekabeling van het dakluik van de lift volgens hem beschadigd door de actie.

Bruekers benadrukt dat zijn ervaringen met de studenten van beide faculteiten in het gebouw (Electrical Engineering en Technische Natuurkunde) over het algemeen “buitengewoon goed” zijn. “Dit is een zeldzame en zeer negatieve uitzondering.”