De middelste lift is defect.

Liftstoringen Flux "een serieus probleem"

Dienst Huisvesting hoopt de kapotte lift in Flux zo snel mogelijk weer in bedrijf te hebben. De lift is nu ongeveer een maand buiten gebruik wegens problemen met de aandrijving. Ook de andere twee liften in het gebouw verzaken volgens Dienst Huisvesting aanzienlijk vaker dan wenselijk.

De liftstoringen leveren de nodige ergernissen op onder studenten en medewerkers die regelmatig in Flux vertoeven, blijkt uit een kleine rondvraag. “Ik plan tegenwoordig een kwartier extra in als ik van beneden naar boven moet”, reageert Automotive-student Jelte Borsboom. Teun van der Veeken, student Technische Natuurkunde, merkt op dat “in alle tijd dat ik in Flux rondloop, nog geen enkele volle werkweek alle drie de liften het daadwerkelijk hebben gedaan”. Opleidingsgenoot Annabel Romijn merkt cynisch op: “Eén uit drie werkend is toch best netjes?”.

Ook volgens Lili Marlene Serton, in Flux werkzaam als interieurverzorgster, “gaat er geen dag voorbij of er is in iedereen geval één lift die het niet doet”. Sowieso begrijpt ze niet dat er in het grote, dichtbevolkte gebouw maar drie liften zijn. Ook Bert van Heesch, universitair docent aan de faculteit Electrical Engineering, heeft daar zijn bedenkingen bij: “Filevorming verwacht: overgang van vier ruime liften en één faculteit naar drie krappe liften en twee faculteiten”, zo reageert hij via Twitter.

Ronald van Nattem, hoofd beheer en onderhoud van Dienst Huisvesting, bevestigt dat één lift sinds ongeveer een maand uit de running is wegens problemen met de aandrijving. “We wachten op onderdelen daarvoor.” Ook de andere twee liften in Flux leveren volgens Van Nattem “veel te vaak” storingen op, in elk geval ten opzichte van ándere liften op de campus.
Hij beschrijft de liften in Flux als “het nieuwste van het nieuwste. Ze zijn wel gemáákt, maar kennelijk is de maintenance er nog niet helemaal klaar voor om problemen die zich ermee kunnen voordoen, op te lossen”.

Dienst Huisvesting hoopt de defecte lift in elk geval zo snel mogelijk weer in bedrijf te hebben, “want het een serieus probleem”. Van Nattem heeft naar eigen zeggen contact met zowel liftfabrikant Schindler als met BAM, verantwoordelijk voor de realisatie van Flux, “maar op dit moment durft nog niemand uitspraken te doen over wanneer de problemen verholpen zouden moeten zijn”.

Van Nattem zegt zich te realiseren dat de liftstoringen tot ergernis bij Flux-bewoners leiden, vooral vanwege de langere wachttijden. Bewoners van de onderste verdiepingen zouden volgens hem misschien wat vaker de trap kunnen nemen, om de liften vrij te houden voor gebouwgenoten die het voor werk of studie hogerop moeten zoeken. “Dat scheelt misschien al wat.”