ZES schenkt TU/e een zweefvliegtuig

Zweefvliegclub Eindhovense Studenten (ZES) houdt niet van ‘bedankjes achter de schermen’. Om het College van Bestuur te bedanken voor alle support die de ZES in haar tweeënvijftigjarig bestaan ontving bedacht ze iets groots. De TU/e krijgt een zweefvliegtuig om op te hangen in de markthal van MetaForum.

“In de jaren dat we bestaan hebben we heel veel hulp gehad van de TU/e en daar willen we de universiteit eens goed voor bedanken”, zegt Jasper Spanjaards, Werktuigbouwkundestudent en 'secretaris der ZES'. “We doen een donatie in de vorm van een zweefvliegtuig. Het is een I.S.-28 B2. Dat is een Roemeense aluminium kist, gebouwd in 1978. Hij mocht een bepaald aantal jaren vliegen en is nu over de ‘houdbaarheidsdatum’ heen. Hij kan nog vliegen, maar heeft geen licentie meer. We zouden veel geld moeten neerleggen om aan een licentie te komen."

Een leuker idee vonden eigenaar Frans Otten (buitengewoon ZES-lid) en Spanjaards het om de I.S.-28 B2 te schenken aan de TU/e. “Andere jaren bedanken we achter de schermen, maar op deze manier kan het heel opvallend.” Bijkomend voordeel is dat de TU/e-gemeenschap op de campus iets te zien krijgt van de club die óf in de werkplaats aan Kanaaldijk-Noord werkt, of in de lucht is bij vliegbasis De Peel.

Voor de ZES het cadeau durfde aan te bieden bij het CvB heeft ze het nodige vooronderzoek gedaan. De Kunstcommissie, dienst Safety & Security, en Dienst Huisvesting zijn geraadpleegd. Nicole Ummelen en Jo van Ham van het CvB reageerden volgens Spanjaards zeer enthousiast op het uitgewerkte plan. De Kwaliteitscommissie heeft toegezegd dat het vliegtuig twee jaar aan een hoog deel van het dak van de Markthal mag hangen. De kist blijft eigendom van Otten en mag twee jaar dienst doen als ‘expositie als blijk van dank’.

Deze week is het ontwerp klaar voor het ophangen. Een eis waaraan voldaan moet worden is dat de kist zonder teveel moeite weg te nemen is. Mogelijk gebeurt dat een paar keer per jaar.

Het zweefvliegtuig wordt gepresenteerd in een scheve duikvlucht. Wie vanaf de vijver de markthal in loopt heeft dan zicht op de bovenkant. Welke tekst er op de vleugels en staart komt te staan is nog niet bedacht. De wens én verwachting van de ZES is dat de kist hangt voor aanvang van het nieuwe collegejaar.