Hajraa Heren 1, met rechts coach Niek Latuhihin.

Hajraa’s Heren 1 na titel terug in tweede divisie

Team Heren 1 van studentenvolleybalvereniging Hajraa speelt volgend seizoen weer in de tweede divisie. De mannen hebben nog twee competitiewedstrijden voor de boeg, maar doordat hun rivalen dit weekend twee sets lieten liggen, werd de voorsprong groot genoeg om niet meer ingehaald te kunnen worden.

Met 3-1 versloegen de heren van Hajraa dit weekend Redkey Goirle H2. Maar zeker van de titel en promotie was de club daarmee nog niet; de volleyballers moesten nog een paar uur wachten op de prestaties van de mannen van Jokers, hun Maastrichter rivalen in de derde divisie. Die wonnen weliswaar, maar “ze lieten twee setjes liggen”, aldus Niek Latuhihin, samen met zijn broer Misha coach van Hajraa’s Heren 1.

De Eindhovense ploeg heeft een goed seizoen achter de rug, “aan het begin van het jaar was voor ons al duidelijk dat we om de knikkers gingen spelen”, vertelt Latuhihin. “Het team is na vorig jaar zo goed als compleet gebleven, de voorbereiding was goed en we hebben veel wedstrijden gewonnen. Veel tegenstanders riepen al snel dat wij dit jaar vást kampioen zouden worden; dat mentale aspect helpt zeker mee.”

Toch weet de coach uit ervaring dat een vliegende start nog geen automatische zege betekent. De heren speelden weliswaar het hele jaar met zo’n tien punten voorsprong, “maar studenten laten het op het einde, als de druk wat hoger wordt, nog wel eens wat liggen. Bijvoorbeeld in de weken na carnaval of de Van Lint Sportweek zijn spelers vaak toch uit hun ritme. Dan zitten we er als coaches wel iets meer bovenop, met extra en scherpere trainingen”.

'Hoog' en 'veel power', dat zijn volgens de coach de kenmerken van de Hajraa-ploeg. “We slaan die bal gewoon heel hoog over het net heen, zodat de tegenstander er bijna niet bij kan. En we zetten er veel power achter. Bovendien hebben we -letterlijk- veel lengte in het team, waardoor we blokkerend heel sterk zijn.”

Latuhihin vindt het niet meer dan terecht dat Heren 1 straks weer in de -landelijke- tweede divisie uitkomt. “In de derde divisie hebben we eigenlijk te laag gespeeld.” Om het kampioenschap zal het voor Heren 1 echter niet gaan, verwacht hij: “We zullen het zwaar krijgen, maar gaan natuurlijk elke wedstrijd voor de winst”.

Van een plek in de eerste divisie droomt de coach voorlopig dan ook niet. Aanvallend heeft de ploeg zijn zaakjes volgens hem prima voor elkaar, “maar als één belangrijkere speler wegvalt, zoals komend jaar waarschijnlijk onze spelverdeler, krijg je het al heel moeilijk. We hebben wel meer spelverdelers rondlopen bij Hajraa, maar op het niveau van de tweede en misschien eerste divisie zijn ze schaars”.

Het continue verloop binnen studentensportverenigingen als Hajraa blijft sowieso een lastige factor, stelt Latuhihin. “Het ene jaar stopt er één en krijg je er drie goede spelers voor in de plaats; soms gaan er vier weg en krijg je er maar één voor terug. Je kunt niet echt op een team bouwen. Maar we hopen komend jaar op wat versterking her en der”.