Studentenfracties TU/e voelen zich serieus genomen door CvB

Naar verwachting van de studentenfracties Groep-één en de Eindhovense Studentenraad wordt er woensdag geen actie gevoerd aan de TU/e. In navolging van de studentenprotesten in Amsterdam doen negen universiteiten en vijf hogescholen dat wel bij hun eigen instelling. Groep-één en ESR zijn op bezoek geweest bij het College van Bestuur om te praten over democratisering en medezeggenschap. “We hebben het gevoel dat we gehoord worden.”

Op uitnodiging van het CvB zijn Eefke Winkelmolen, secretaris van de Eindhovense Studentenraad, en Bor de Kock, penningmeester van Groep-één, vrijdagmiddag op bezoek geweest bij bestuursleden Jan Mengelers en Jo van Ham. Winkelmolen: “Ik vind het fijn dat het bestuur onze mening wil weten.” De Kock, die afgelopen week met een delegatie van Groep-één naar Amsterdam is geweest, ervaart de communicatie met het CvB van de TU/e als ‘heel open’.

De Kock: “Het CvB hier gaat in onze beleving juist actief op zoek naar onze mening. Dat wil niet zeggen dat we helemaal niet kritisch kunnen zijn, maar als zij met iets bezig zijn, worden we er meestal redelijk vroeg in betrokken. Onze vragen hebben zo al meermaals invloed gehad op uiteindelijke stukken, vaak al voordat iets in de universiteitsraad wordt besproken. En als ik als UR-lid signalen opvang dat er iets niet goed gaat, kan ik altijd een afspraak maken met het CvB.” Die ervaring deelt Winkelmolen: “Bij dringende vragen kunnen we collegeleden altijd te pakken krijgen.”

Dat staat volgens De Kock lijnrecht tegenover wat er in Amsterdam gebeurt. “We zijn ook een heel ander soort universiteit. Het CvB kan de campus vanuit zijn kantoor letterlijk zien. Als student hier voel je je heel erg deel van het geheel - tenminste, dat is mijn ervaring. Voor veel studenten in Amsterdam is ‘UvA’ eigenlijk niet veel meer dan het logo op het postpapier.”

Winkelmolen en De Kock noemen de situaties van Eindhoven en Amsterdam niet vergelijkbaar. Daarom zijn zij niet van plan om woensdag actie te gaan voeren. De Kock begrijpt waarom ze dat in andere steden wél doen. “Vooral aan grotere universiteiten, zoals Utrecht en Groningen, is de medezeggenschap enorm anders ingericht. Maar we kijken natuurlijk wel kritisch naar bijvoorbeeld onderwijsvernieuwingen in het algemeen en we hopen dat wat in Amsterdam gebeurt de overheid wakker schudt. En dat Jet Bussemaker bijvoorbeeld de prestatieafspraken wat meer laat varen; met dat signaal ben ik het zelf heel erg eens. Het is een landelijke trend: dat extreme optimaliseren van het onderwijs. Rendementen lijken belangrijker dan wat je aan kwaliteit aflevert. Aan deze universiteit ben ik er niet zo bang voor, maar in dat rendementsdenken moeten we niet doorslaan. De universiteit moet geen diplomafabriek worden.”

Vrijdag kondigden actievoerders in het Amsterdamse Maagdenhuis aan dat er woensdag 4 maart een landelijke actiedag zal zijn bij universiteiten en hogescholen.