De mannen van Team RISE.

Hoe verkoop je natuurlijke compost in Mozambique?

Twee TU/e-studenten zitten, samen met hun teamgenoten van twee andere universiteiten, in de finale van de 1% Student Battle 2015. Team RISE bedacht een oplossing voor een organisatie in Mozambique die probeert organisch geproduceerde compost aan de man te brengen.

Use your brains for a change. Daarmee daagden crowdfunding-platform 1% Club en het bureau Accenture Nederlandse studenten uit voor hun Student Battle. De organisatoren schotelden studenten acht verschillende cases voor, waarvoor deelnemers zich in teamverband konden inschrijven. Eind april werd voor elk van deze cases een finalist gekozen.

Team RISE (voluit Rethinking Integrated Sustainable Enterprises) is samengesteld uit studenten van de universiteiten van Eindhoven, Tilburg en Maastricht. Jasper van Ooijen (Technische Bedrijfskunde) en Maarten Smith (Industrial Design) zijn de TU/e'ers in het team. Ze vonden versterking bij Van Ooijens huisgenoten Bart van Breukelen en Martijn Holleman (beiden van Tilburg) en Maartens broer Stephen (Maastricht).

De vijf stortten zich op een project in Mozambique, Terra Nova genaamd. Dit project in Beira -in grootte de tweede stad van het Afrikaanse land- maakt gebruik van gemeentelijke afvalstromen om hiervan, met de hulp van zo’n dertig medewerkers, natuurlijke compost te maken.

De uitdaging voor de studenten was om ervoor te zorgen dat Terra Nova kan opschalen, waardoor de prijs van het product naar beneden kan. Want dat is de geboren Franse initiatiefneemster van het project sinds de start in 2009 niet gelukt, zo leerden de studenten in hun wekelijkse contacten met haar, onder meer via Skype.

Het probleem van Terra Nova schuilt volgens student Van Ooijen enerzijds in de prijs van het product, anderzijds in de toegankelijkheid ervan. “Organisch geproduceerde compost is duurder dan chemische compost en koeienmest, die de meeste boeren nu nog gebruiken.” Bovendien is de infrastructuur in de regio primitief, waardoor het voor veel boeren -de voornaamste doelgroep- moeilijk is om de compost bij Terra Nova te komen halen.

De belangrijkste zet is volgens teamcaptain Van Ooijen om ervoor te zorgen dat mogelijke klanten überhaupt bij het product kunnen komen. De studenten willen hiervoor tien lokale boeren, die de compost al naar tevredenheid gebruiken, gaan inzetten als ambassadeurs én distributeurs. Ze fungeren dan als informatie- en afhaalpunt voor andere boeren.

Daarnaast zouden nieuwe klanten aanvankelijk flink wat korting moeten krijgen. Van Ooijen: “Naarmate hun oogsten en opbrengsten groeien, wordt die korting langzaam minder, totdat ze de huidige marktprijs kunnen betalen.” De suggesties worden samengebracht in een soort businesscase waarmee Terra Nova in de Afrikaanse praktijk aan de slag kan.

De studenten hebben tot 5 juni de tijd om geld binnen te halen voor hun project. Dan is de finaledag waarop alle acht teams hun ideeën mogen pitchen. Elk team wordt beoordeeld op onder meer de opbrengst, op creativiteit en de haalbaarheid van de aangedragen oplossingen. Het winnende team mag, op kosten van Accenture, naar het land van zijn project om de aangedragen oplossing(en) daar in praktijk te -helpen- brengen.

Op dit moment heeft Team RISE volgens Van Ooijen zo’n 4.100 euro opgehaald. Het streefbedrag voor elk team is vijfduizend euro, “maar stiekem mikken we op zevenduizend”. Geld werd opgehaald via particuliere sponsors, onder meer met de verkoop van koekjes, koffie en thee op Koningsdag, maar ook een paar bedrijven deden een duit in het duurzame zakje. Zaterdag volgt nog een huisfeest waarmee ze ook de nodige sponsoring hopen binnen te halen.

Hieronder de inschrijfvideo van Team RISE voor de 1% Student Battle.

Deel dit artikel