Joost van Boekel bij de Lupo. Foto | Rien Meulman

Sluitstuk | Rijden met één pedaal

Remmen met het gaspedaal. In elektrische auto’s is dat dé manier om energie te besparen. Door op de motor te remmen, kun je namelijk remenergie terugleveren aan de accu. Joost van Boekel zocht naar de optimale combinatie van efficiëntie en remgevoel voor dat ene allesbepalende pedaal.

Van Boekels studieobject was de Lupo EL, een conventionele Volkswagen Lupo 3L die enkele jaren geleden in het Automotivelab van de TU/e is omgebouwd tot superzuinige elektrische testauto. “De Lupo functioneerde al jaren heel goed”, vertelt de kersverse ingenieur. “Daarom mocht ik in principe niets aan de hardware veranderen.” Gelukkig kun je in moderne auto’s heel veel veranderen zonder dat er een schroevendraaier of soldeerbout aan te pas komt. Door een laptop aan te sluiten op de boordcomputer kun je met een druk op de knop bepalen wat er gebeurt als je bijvoorbeeld het gaspedaal indrukt. Het is zelfs mogelijk om de auto zo hard op de motor te laten remmen als je het pedaal loslaat, dat de echte rem in de meeste gevallen overbodig is: one-pedal-driving heet dat.”

“Alleen bij een echte noodstop heb je het echte rempedaal nog nodig”, aldus Van Boekel. “In principe kun je de Lupo met 4 m/s2 laten remmen op de motor.” Dat is een bijna half ‘g’ - genoeg voor een serieuze remactie, en zelfs te heftig om met het gaspedaal te doen. Daarom beperkte Van Boekel de remkracht van het ‘gas-rempedaal’ tot de helft van die waarde. Hoe hard de auto remt, maakte hij afhankelijk van de snelheid: je wilt op de snelweg geen kettingbotsingen veroorzaken als je per ongeluk het pedaal te ver op laat komen. Bij snelheden van zo’n vijftig kilometer per uur is de remkracht maximaal - voldoende om snel af te remmen als er iemand van rechts komt binnen de bebouwde kom.

Om het rijden zo zuinig mogelijk te maken - het hoofddoel van zijn afstudeeropdracht - programmeerde Van Boekel een relatief ruime range in de pedaalstand (tussen het gasgedeelte en het remgedeelte) waarin de motor helemaal niets doet, en de auto uitrolt zonder energie te gebruiken. Het effect van zijn one-pedal-drive-systeem: de Lupo rijdt binnen de bebouwde kom 7% zuiniger dan dezelfde auto zonder one-pedal-drive. Bovendien ‘kruipt’ de Lupo niet meer als je vanuit stilstand de rem loslaat - een bekend en hinderlijk fenomeen bij (elektrische) automaten.

Revolutionair is de oplossing van Van Boekel niet, geeft hij toe. Veel elektrische auto’s remmen al grotendeels op de motor, maar in zijn ervaring overtreft eigenlijk alleen de BMW i3 het rijgemak en pedaalgevoel van de Lupo EL. “En in de BMW zit natuurlijk wel voor miljoenen aan ontwikkelingskosten.”

Zijn project is in ieder geval niet onopgemerkt gebleven. Een verslaggever van de Volkskrant probeerde de Lupo en schreef een groot verhaal, en Van Boekel was te gast bij BNR Nieuwradio en Radio 1 om het principe uit te leggen. Wellicht komt die publiciteit nog van pas bij zijn zoektocht naar een baan. Hoewel hij het liefst naar Duitsland wil - hét autoland bij uitstek. “Ik heb stage gelopen bij Daimler in Stuttgart, en het Duitse leven beviel me wel.”

Deel dit artikel