Jean-Marie Lehn

Nobelprijswinnaar Chemie spreekt op TU/e

Nobelprijswinnaar Jean-Marie Lehn geeft dinsdag 29 september een lezing op de TU/e. Het bezoek van de Fransman hangt samen met de eerste Netherlands Award for Supramolecular Chemistry, die deze grondlegger van dit vakgebied een dag later in Nijmegen overhandigd krijgt.

Lehn, die op de dag van de uitreiking 76 hoopt te worden, maakt eind september een tour langs de universiteiten van Twente, Nijmegen, Groningen en de TU/e. De drie laatstgenoemde universiteiten richtten in 2012 samen het Research Center for Functional Molecular Systems op, dat nu het initiatief heeft genomen tot de Netherlands Award for Supramolecular Chemistry, die jaarlijks uitgereikt zal worden.

Jean-Marie Lehn kreeg in 1987 samen met Donald Cram en Charles J. Pedersen de Nobelprijs voor Scheikunde voor “het ontwikkelen van moleculen met structuurspecifieke interacties met een hoge selectiviteit”. Hij wordt gezien als de grondlegger van de supramoleculaire chemie, het vakgebied dat zich bezig houdt met verzamelingen moleculen die grotere structuren vormen op basis van zwakke, omkeerbare bindingen, zoals zogeheten waterstofbruggen.

Ook aan de TU/e, met name binnen het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS), wordt veel onderzoek aan dit onderwerp gedaan. De lezing van Lehn is dan ook georganiseerd door het ICMS in samenwerking met Studium Generale. Bert Meijer, wetenschappelijk directeur van het ICMS, laat weten dat Lehn "als alles goed gaat" in de middagpauze ook nog het TU/e-orgel in het Auditorium gaat bespelen.