Jan van Hest

Van Hest leider nieuwe groep Bio-organische Chemie

Professor Jan van Hest is per 1 september 2016 benoemd tot hoogleraar en leider van de nieuwe onderzoeksgroep Bio-organische Chemie. Daarmee ontstaat een gecombineerde leerstoel, verdeeld over de faculteiten Biomedische Technologie en Scheikundige Technologie. Van Hest stapt over van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

De nieuwe onderzoeksgroep Bio-organische Chemie van de TU/e zal gaan werken op het snijvlak van (polymeer)chemie en bio-geneeskunde. Van Hest zal zich als hoogleraar onder meer bezighouden met het creëren van kunstmatige cellen en nieuwe manieren om medicijnen te transporteren in het lichaam.

Van Hest voerde zijn promotie-onderzoek uit aan de TU/e onder universiteitshoogleraar Bert Meijer. Hij werkte vervolgens als onderzoeker aan de University of Massachusetts. In 1997 startte hij bij DSM, eerst als onderzoeker en later als groepshoofd bij de ontwikkeling van nieuwe materiaalconcepten. In 2000 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Jan van Hest ontving een VICI (2010) en ERC Advanced grant award (2016) voor zijn werk. Ook maakte hij deel uit van het onderzoeksteam (met onder meer Bert Meijer) dat in 2012 een zwaartekrachtpremie ontving voor het Research Center for Functional Molecular Systems.

TU/e-rector Frank Baaijens noemt de komst van Van Hest belangrijk. “Jan van Hest is een internationaal vooraanstaand wetenschapper. Voor de positie van de TU/e is hij van grote waarde. Hij bestrijkt een interessant en belangrijk nieuw onderzoeksgebied op het grensvlak van disciplines; dat principe sluit goed aan bij de ambities van de TU/e”.

Bron: Persteam TU/e