Fietsenstalling van de toekomst staat naast Vertigo

Tussen TU/e-gebouw Vertigo en de Dorgelolaan is een Solar Mobility Hub gebouwd. Deze innovatieve fietsenstalling is bedoeld voor onderzoek naar 'e-bike sharing' door Solar Beat. In januari begint een pilot van een jaar, waarin de sociale en technische aspecten van het delen van een elektrische fiets bestudeerd worden.

Met je smartphone in de hand het poortje openen, direct zien waar jouw opgeladen e-bike staat, die in één handeling uit het slot halen en wegfietsen zonder moeite. Zo stelt onderzoeksleider Roland Valckenborg zich het fietsgebruik van de toekomst voor bij bedrijven, toeristische trekpleisters en andere instellingen.

Hij doet in ieder geval onderzoek naar de haalbaarheid hiervan. Een prototype van zo’n innovatieve fietsenstalling, die onafhankelijk van het elektriciteitsnet is, staat inmiddels ten zuiden van Vertigo. Het is één van de projecten van Solar Beat, de samenwerking tussen het Solar Energy Application Centre en de TU/e. De andere zes meetlocaties staan op het dak van de onderbouw van Vertigo.

Maar liefst zeven partijen zijn betrokken bij de Solar Mobility Hub. Het dak van zonnepanelen, de wanden en de vloer, de elektriciteitsvoorziening, de robuuste e-bikes en het lockingsysteem komen van vijf verschillende bedrijven. En dan zijn er ook nog een projectleider en een exploitant betrokken. Valckenborg is in dienst van SEAC en leidt het onderzoek.

“Met de Solar Mobility Hub wil Solar Beat zowel technische als sociale onderzoeksvragen beantwoorden. Er zullen, vier opeenvolgende seizoenen lang, acht e-bikes gebruikt worden door vrijwilligers van de faculteit Bouwkunde. Hoeveel batterijen zijn daar voor nodig? Met hoeveel watt moet je opladen? Hoeveel kilometer kan er gereden worden? Maar ook: hoe laat pakken de deelnemers de fiets en wanneer komt deze terug? Hoe beleeft een deelnemer het? Is het een alternatief voor openbaar vervoer?”

De eerste helft van het onderzoek gaat over forensen. De deelnemers zijn gekoppeld aan een fiets en nemen die mee voor woon-werkverkeer. De tweede helft gaat over het delen van de acht fietsen. “We onderzoeken hoeveel deelnemers daarbij passen. Stel dat we beginnen met dertig personen, zijn er dan altijd genoeg fietsen voorhanden, of grijpen mensen wel eens mis?”

Het was de bedoeling dat de Solar Mobility Hub al vanaf 1 september volop in gebruik zou zijn. Valckenborg: “Helaas hebben we nog steeds geen beschikking over een innovatief lockingsysteem. E-bikes hebben we al wel, maar zetten we pas in als deze veilig en automatisch vergrendeld kunnen worden.” De onderzoeksleider denkt dat dat in de tweede week van januari gaat gebeuren. De oproep voor vrijwilligers verzorgt de faculteit Bouwkunde.