Zonnefietsenstalling eindelijk in gebruik

Enkele maanden later dan gepland is het onderzoeksproject van Solar Beat rond 'e-bike sharing' toch van start gegaan. De Solar Mobility Hub ten zuiden van Vertigo, waarin acht elektrische fietsen worden gestald en opgeladen met zonne-energie, is sinds vorige week in gebruik. Het locking-system, dat de vertraging veroorzaakte, komt vier weken later.

De eerste drie maanden van het onderzoek worden de fietsen getest door acht vrijwilligers van de faculteit Bouwkunde. Het is een mix van studenten en medewerkers, mannen en vrouwen, jongeren en wat ouderen, automobilisten, busgebruikers en fietsers, vertelt onderzoeksleider Roland Valckenborg. “De grootste woon-werk-afstand is 21 kilometer.” Uit de feedback van de deelnemers hopen de onderzoekers te leren hoe het laden en gebruiken van de e-bikes bevalt.

Het innovatieve systeem waarmee de elektrische fietsen - van het merk Qwic - op slot gezet worden, is nog in de maak. Valckenborg: “De printplaten ervoor zijn volgende maand klaar, is mij verzekerd; dan kunnen ze geïnstalleerd worden. Tot dan werken we met ouderwetse sleutels en kettingsloten. Het nieuwe lockingsysteem zal de fiets herkennen en hem verankeren aan een solide stang. Met een app op de smartphone van de gebruiker zal het slot dan automatisch te openen zijn.”

Uit de metingen van de afgelopen maanden blijkt dat de elektrische opbrengst van de zonnepanelen voldoet aan de verwachtingen en waarschijnlijk ruim voldoende zal zijn om alle elektrische fietsen telkens te kunnen opladen - ook als er intensief gebruik van wordt gemaakt. “Uiteraard zal dit de komende weken getoetst worden”, zegt Valckenborg. Tot nu toe draait de fietsenstalling, sinds de installatie in september 2016, honderd procent autonoom.

In een volgende periode wordt het delen van de e-bikes onderzocht. Dan kunnen deelnemers de fiets niet mee naar huis nemen, maar gebruiken vanaf de Solar Mobility Hub. Een van de onderzoeksvragen voor die periode is wat de optimale grootte van de gebruikersgroep is voor de acht beschikbare fietsen.