Koninklijke onderscheiding voor oud-directeur Eurandom

Wiskundehoogleraar Frank den Hollander, tot 2005 verbonden aan de TU/e, is donderdagmiddag onderscheiden als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De versierselen werden hem opgespeld door burgemeester Emile Jaensch van zijn woonplaats Oegstgeest. Dit gebeurde tijdens een congres aan de TU/e ter ere van Den Hollanders zestigste verjaardag.

De onderscheiding heeft Frank den Hollander "aangenaam verrast". Den Hollander: "Het was een heel warm moment. Leuk ook dat mijn vrouw en kinderen erbij waren en ik vond het bijzonder attent dat de burgemeester van Oegstgeest er speciaal voor naar Eindhoven was gekomen. Hij vertelde onder meer hoe zeer ik altijd met het vak ben bezig geweest, maar ook dat vak verder heb weten te brengen. Ik heb bijvoorbeeld met groot genoegen jong talent binnengehaald als directeur van Eurandom. Het uitdragen van de wetenschap is prachtig en je ontmoet schitterende mensen."

Frank den Hollander, hoogleraar kansrekening en statistische mechanica, is op dit moment verbonden aan de Universiteit Leiden. Eerder werkte hij aan de TU/e en de Radboud Universiteit Nijmegen. In Eindhoven was hij onder meer wetenschappelijk directeur van stochastiekinstituut Eurandom (van 2000 tot 2005) en verantwoordelijk voor de groep Kansrekening en Statistiek van de faculteit Wiskunde & Informatica.

De koninklijke onderscheiding vond plaats op voordracht van de huidige wetenschappelijk directeur van Eurandom, Remco van der Hofstad, en diens voorgangers Willem van Zwet en Onno Boxma. In hun brief aan de Oegstgeestse burgemeester omschrijven zij Den Hollander als een eminente Nederlandse wetenschapper die volgens hen internationaal baanbrekend werk heeft verricht, met een hoofdrol voor de theorie van de grote afwijkingen. Daarnaast was hij onder meer medeoprichter van het Platform Wiskunde Nederland, dat van de eerder “vrij gefragmenteerde” Nederlandse wiskundegemeenschap een eenheid maakte.

Van der Hofstad, Van Zwet en Boxma omschrijven Den Hollander bovendien als een “uitstekend bestuurder” met “het respect dat nodig is om als leider op te treden en de visie om te beslissen wat de juiste koers is. Hierin stelt hij de wiskunde en de wiskundige gemeenschap centraal”.

Ook roemen ze hem onder meer om zijn warme karakter en energie, zijn positieve en constructieve houding en zijn vaak jarenlange persoonlijke betrokkenheid bij collega’s - van hun eerste schreden in het onderzoek tot soms het hoogleraarschap aan toe. “Frank blijft hen steunen en biedt een luisterend oor waar nodig, waarmee hij zijn collega’s helpt in de soms lastige keuzes in de wetenschap en daarbuiten, waar ze voor staan.”

De onderscheiden hoogleraar begeleidde tot dusver drieëndertig postdocs en twintig promovendi, van wie er acht inmiddels voltijds hoogleraar zijn. Volgens Van der Hofstad is zijn collega nog altijd nauw bij de TU/e betrokken, via gezamenlijke promovendi en diverse activiteiten bij Eurandom die Den Hollander mede organiseert. Ook is hij een van de pilaren binnen het Zwaartekracht-project Networks waarvan de TU/e ”een stevig deel” uitmaakt.

Den Hollander werd begin deze maand zestig en dat werd, volgens wetenschappelijke traditie, deze week gevierd met een meerdaagse conferentie bij Eurandom. Collega’s met wie de hoogleraar de afgelopen veertig jaar samenwerkte, waren uitgenodigd hier te spreken over hun onderzoek en hun samenwerking met de hoogleraar.

Donderdagmiddag was er in de Blauwe Zaal tevens een recital van de Italiaanse pianist Igor Roma, in 1996 winnaar van het prestigieuze Liszt Concours en een goede vriend van Den Hollander. “Frank heeft ook in de carrières van een aantal Italiaanse toppianisten een belangrijke rol gespeeld door hen een huis-weg-van-huis te bieden als zij in Nederland waren, bijvoorbeeld voor concerten.”