Onno Boxma geëerd als verbindende kracht in de Nederlandse wiskunde

Wiskundehoogleraar Onno Boxma is vanochtend onderscheiden als Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij kreeg het lintje in zijn eigen woning in Nuenen opgespeld door burgemeester Maarten Houben in gezelschap van familie en enkele naaste collega’s.

foto Jaron Sanders

Onno Boxma is een excellente en zeer toegewijde wetenschapper, zoals naar voren kwam in de toespraak van de burgemeester. Hiervan getuigen ook de twee ere-doctoraten die Boxma bekleedt (aan de University of Haifa in Israël en de University of Edinburgh in Schotland) en talloze belangrijke bestuurlijke initiatieven die hij nam.

Boxma heeft zich met name onderscheiden als de eerste voorzitter van STAR in de periode 2009-2013 en daarnaast als wetenschappelijk directeur van EURANDOM gedurende 2005-2011. Van 2009 tot 2013 vervulde Boxma de functie van vice-decaan binnen de faculteit Wiskunde & Informatica.

Rolmodel

Onno Boxma won diverse malen onderwijsprijzen aan de TU/e. “Hij is een buitengewoon toegankelijke hoogleraar die ondanks een overvolle agenda altijd klaarstaat en tijd weet te vinden wanneer studenten aankloppen met allerlei vragen”, zo staat in de voordracht voor de onderscheiding. Inmiddels zijn zeven voormalige promovendi die Boxma heeft begeleid, benoemd tot hoogleraar.

“Onno is een zeer toegewijde wiskundige, die uiterst loyaal is naar collega’s en de wiskunde in de brede zin”, gaat de voordracht verder. “Hij is zeer begaan met jonge mensen, van de jonge vaste staf in de Sectie Stochastiek, tot de bachelor studenten die moeilijkheden ervaren tijdens hun eindprojecten, tot de secretaresses van onze sectie. Onno staat altijd voor mensen klaar, en is de eerste om de persoonlijke kant te belichten. In een tijd waarin efficiëntie het toverwoord lijkt te zijn, en we hierin wellicht wat doorslaan, is deze zeer menselijke benadering heel nodig om mensen te blijven samenbrengen en hen hun volle talenten te kunnen laten ontplooien”.

“Het instituut Eurandom heeft een zeer goede naam, met name in de kansrekening en stochastische besliskunde, en dat kan voor een groot deel op het conto van Onno Boxma geschreven worden,” vult hoogleraar Remco van der Hofstad aan, hoofd van de Sectie Stochastiek en opvolger van Boxma als wetenschappelijk directeur van Eurandom.  “Onno Boxma wist vele internationale toppers naar Eindhoven te halen. Dit deed hij op een manier die anderen liet stralen, want Onno is een zeer bescheiden man die liever niet al te veel op de voorgrond treedt.”

Gedurende de afgelopen dertig jaar is Onno Boxma lid geweest van tal van strategische adviescommissies, voor zowel het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW), de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO), als de Nederlandse universiteiten. Hij heeft hiermee de Nederlandse wiskunde enorm vooruit geholpen, zo weten zijn collega’s.