TU/e’ers op tournee met Nederlands Studenten Kamerkoor

Een kans om “natuur te beleven door muziek, op een heel onverwachte manier”. Zo bestempelt Bouwkundestudente Renée van Kemenade 'Voices of Nature', de lopende concerttournee van het Nederlands Studenten Kamerkoor waarvan ze dit jaar samen met twee andere (oud-)TU/e'ers deel uitmaakt.

Hoe klinkt de regen, de wind of een kakofonie van dierengeluiden? Wie dat wil ontdekken, kan nog tot en met 5 maart terecht tijdens één van de voorstellingen van het NSK in verschillende Nederlandse en Belgische studentensteden. Het NSK wordt elk jaar samengesteld uit een nieuwe groep talentvolle zangers uit heel Nederland, die in twee maanden tijd (onder leiding van de Belgische componist en dirigent Kurt Bikkembergs) een programma instuderen.

Onder hen zijn dit jaar TU/e-studenten Renée van Kemenade (Bouwkunde) en Anthom van Rijn (Scheikundige Technologie) en Anson van Rooij, vorig jaar afgestudeerd bij Computer Science. De drie kennen elkaar al langer, via gemengd koor Vokollage van studentenmuziekgezelschap Quadrivium.

Van Kemenade vertelt dat ze al wel eerder oren had naar deelname aan het NSK, “maar ik had er nooit de tijd voor. Het project kost je de nodige repetitie- en concertweekenden, en dan werkte ik altijd. Ook zat ik een jaar in het buitenland”.

Deze editie greep de afstudeerder bij Bouwkunde, inmiddels gestopt met haar weekend-bijbaan, echter haar kans. “Binnen het NSK ben je heel intensief en professioneel bezig met heel uitdagende muziek. Ook is het leuk dat je mensen leert kennen vanuit alle hoeken van Nederland en dat je echt op tournee gaat.”

Tijdens ‘Voices of Nature’ komen modern-klassieke stukken aan bod van onder anderen Alfred Schnittke, György Ligeti en Lowell Dykstra. Het koor gaat bij de uitvoering daarvan vérder dan het simpelweg in klanken omzetten van wat op papier staat, benadrukt Van Kemenade: “We worden echt uitgedaagd om met muziek een verhaal te vertellen en een sfeer neer te zetten. Het is best lastige muziek om te zingen; je zingt vaak akkoorden samen die eigenlijk heel dissonant klinken. Dat maakt dat je je eigen partij heel goed moet kennen en goed moeten weten wat de anderen doen - anders raak je jezelf kwijt in de muziek”.

De eerste concerten zitten er intussen op. Eindhoven staat niet op de speellijst, wel zijn er nog optredens in onder andere Den Bosch (26 februari) en het Amsterdamse Concertgebouw (5 maart). “Met Voices of Nature beleef je de natuur door muziek op een heel onverwachte manier”, zo promoot Van Kemenade.

Van een stoffige of kerkelijke bedoening wil de TU/e-studente niks weten. “Juist binnen een project als het NSK wordt gezocht naar vernieuwende manieren om muziek te brengen. Bovendien zijn het studenten die het uitvoeren; er zit dan ook flink wat theater en dynamiek in de voorstelling.”