“Ik heb spijt dat ik niet eerder ben gaan zingen”

Ze verschillen qua stem enorm van elkaar: de een is een hoge sopraan en de ander een lage bas. Wat ze gemeen hebben, is dat ze dit jaar allebei in het Nederlands Studenten Kamerkoor zingen. TU/e-studenten Inge van der Schagt (20) en Daan den Hartog (20) vertellen hoe ze hun drukke studentenleven combineren met het NSK, en hoe ze naar het eerste optreden op 15 februari in Rotterdam toe werken.

Ongeveer honderd studenten doen elk jaar auditie om mee te mogen doen aan het Nederlands Studenten Kamerkoor. Daarvan worden er veertig geselecteerd, onder wie dus de twee TU/e’ers.

Het was voor Den Hartog niet de eerste kennismaking met het NSK: “Ik heb vorig jaar auditie gedaan, maar verder dan dat kwam ik helaas niet. Ik moest meer controle over mijn stem krijgen, kreeg ik te horen. Na zes maanden zanglessen heb ik het nog eens geprobeerd, en nu mag ik wel meedoen!”

Naast zijn studie Werktuigbouwkunde, die hij volgend jaar wil afronden, is Den Hartog commissaris van koor Vokollage, onderdeel van studentenmuziekgezelschap Quadrivium. Zingen is niet altijd zijn passie geweest, op zijn zestiende kwam hij er pas mee in aanraking. “Ik heb vijf jaar lang piano gespeeld, maar heb me nooit met zingen beziggehouden. Een vriendin zei dat ik eens mee moest doen met het koor, nu heb ik spijt dat ik niet eerder ben begonnen.”

Intense periode

Masterstudente Medical Engineering Inge van der Schagt heeft altijd gezongen, maar nooit lessen gevolgd. Ze speelt viool en dat maakte zingen in een koor makkelijker: “Doordat ik al noten kon lezen, kon ik ook de bladmuziek lezen. Daardoor zong ik gemakkelijker de juiste toon.” Ze vindt zelf dat ze geluk heeft gehad met de auditie. “De vorige dirigent van het NSK keek veel meer naar muziekkennis, de huidige dirigent luistert vooral naar je stem.” Voor haar is het een intense periode. Van der Schagt vult haar weekenden met repetities voor het NSK en doordeweeks volgt ze haar master Medical Engineering, daarnaast is ze ook lid van Vokollage.

De drie repetitieweekenden zitten erop. Vanaf 8 februari is er nog een volle repetitieweek en dan is het zover: het eerste optreden. Ze hebben er zin in, en kijken ernaar uit om hun harde werk aan de toeschouwers te laten zien én horen. “In de weekenden begonnen we om tien uur in de ochtend, waren we klaar om half tien ’s avonds. Het waren leuke, maar zware dagen. We overnachtten bij de deelnemers uit Utrecht, we doken ’s avonds wel nog even de kroeg in”, vertelt Den Hartog glimlachend.

Eindhoven

Met zo’n korte tijd en een vol schema, was er niet veel tijd voor fouten. Ze merken allebei een enorm niveauverschil tussen het NSK, en Quadrivium. Zo springt er voor hen allebei een lied uit waarmee ze moeite hadden: “De opdrachtcompositie Sometimes”, zeggen ze bijna in koor. “Deze compositie is speciaal voor dit koor gemaakt door Georgi Sztojanov. Er zitten moeilijke overgangen in”, aldus Den Hartog.

Ze kijken uit naar het optreden in Eindhoven op 17 februari. “Dan kunnen we ook aan de leden van Quadrivium laten zien waarom we er zo weinig waren de afgelopen twee maanden”, grapt Den Hartog. “We vinden het heel leuk om in het Concertgebouw in Amsterdam te mogen optreden, het is nogal wat om daar te mogen staan”, volgens Van der Schagt.

Na de negen optredens door heel Nederland, gaan ze even genieten van de rust. “Wat ik vooral meeneem van deze ervaring, is de focus. Ik heb heel erg geleerd hoe belangrijk focussen tijdens repetities is, ik schrijf nu ook altijd op wat de dirigent zegt. Dat deed ik voorheen niet”, aldus Van der Schagt. Op 3 maart is het laatste optreden in het Concertgebouw in Amsterdam, daarna zullen Van der Schagt en Den Hartog weer te horen zijn in het koor van Quadrivium.

Op zondag 17 februari treden ze om 15.00 uur op in de Remonstrantse kerk in Eindhoven. Cursor mag twee kaartjes weggeven voor deze show. Je kunt je aanmelden tot 11 februari, geef aan met wie je wil gaan en waarom via: Cursor@tue.nl.

Kaartjes kopen kan hier.