Mierenzuurbus als opstapje naar mierenzuurauto

Team FAST, het studententeam van de TU/e dat een auto wil bouwen die rijdt op mierenzuur, gaat in samenwerking met de VDL Groep een bus op mierenzuur ontwikkelen. Dat maakte ze bekend tijdens de presentatie van haar eerste mijlpaal – een werkend schaalmodel van de zogenoemde Formauto. De bus is een tussenfase op weg naar het uiteindelijke doel van Team FAST: ’s werelds eerste personenauto op mierenzuur.

Donderdagavond presenteerde Team FAST (Formic Acid Sustainable Transportation), dat inmiddels uit 22 studenten bestaat, haar Formauto Junior. Het is een model van één meter lang en veertig centimeter breed dat zelfstandig een rondje reed in de Blauwe Zaal van het Auditorium. Bezoekers kregen ook de kans om onder Juniors motorkap te kijken om een beeld van de techniek te krijgen.

Een verrassende mededeling is dat het studententeam gaat samenwerken met VDL, het Eindhovense metaalbewerkingsbedrijf dat bekend staat om de productie van bussen. Op 8 juni 2015, bij het winnen van de BrainsAward duurzaamheidsprijs zei Team FAST nog: “Binnen een jaar hebben we een auto die op mierenzuur rijdt.” Deze week reageerde pr-commissaris Pieter Ottink hierop door te zeggen dat er “een groot voertuig voor het einde van 2016 op de planning staat”.

Dat grote voertuig zou een bus van VDL kunnen zijn. De fysieke ruimte noemt Ottink één van de voordelen. “Dan is er meer plaats voor het systeem.” De chemische reactie waarbij het getankte vloeibare mierenzuur wordt omgezet in waterstof en CO2, moet namelijk ín het voertuig plaatsvinden.

Andere voordelen van het samenwerken met VDL, overigens niet de enige samenwerkingspartner, zijn het delen van materiaal en expertise. Voor VDL is het volgens Ottink waardevol om met nieuwe technologie te gaan werken en zo haar duurzaamheid te tonen. “Het ontwikkelen van een mierenzuurauto is in lijn met hun eigen visie. En mierenzuur is beslist geschikt voor zwaarder transport.”

Eerder ontving Team FAST een halve ton subsidie van technologiestichting STW. Dat wordt gebruikt om materialen te kopen en labruimtes te huren. De werkdruk bij de studenten, afkomstig van allerlei opleidingen, ligt hoog. Veel van de studenten combineren het project met hun studie. Ottink: “Er is veel werk aan de winkel. We hoeven het team niet echt uit te breiden, maar chemici, werktuigbouwkundigen en elektrotechnici zijn nog wel welkom. En volgend collegejaar kunnen we waarschijnlijk weer nieuwe mensen gebruiken.”

Formauto Junior heeft donderdag haar dienst bewezen, Team FAST heeft de aandacht getrokken van de landelijke media. Vanaf nu zal het autootje dienen als showmodel op beurzen. Als het aan het studententeam ligt, is de volgende mijlpaal het presenteren van een mierenzuurbus op de openbare weg.