Ook Team FAST zoekt zijn heil in Helmond

Twee jaar na InMotion heeft ook Team FAST het TU/e-terrein verruild voor de Automotive Campus in Helmond. Het studententeam opende zijn nieuwe werkplaats begin oktober, om daar verder te werken aan zijn beoogde door mierenzuur aangedreven bus.

Een auto op mierenzuur bouwen - met die missie presenteerde Team FAST zich ruim anderhalf jaar geleden. Om driekwart jaar terug de focus te verleggen en aan de slag te gaan met een bus. De technische kern schuilt in een externe aanhanger met daarin het zelfontwikkelde systeem van het team, die de bus van elektriciteit voorziet. Grootste uitdaging voor FAST is het optimaliseren van het scheidingsproces dat de basis van het systeem vormt, waarmee vloeibaar mierenzuur wordt gesplitst in waterstof en CO2.

En dat is een forse operatie: figuurlijk, maar ook letterlijk - mede de reden van de recente verhuizing naar Helmond. De te (ver)bouwen trailer en daarvoor benodigde installaties zijn eenvoudigweg te groot voor het Multimediapaviljoen (waar FAST tot nu toe werkte) en voor de TU/e-labs waar de studenten diverse chemische tests uitvoerden. Het gebouw Momentum, waar de meeste andere studententeams gehuisvest zijn, bood ook geen soelaas.

Marketingmanager Marvin Tiemessenvan Team FAST spreekt van een “best moeilijke keuze”. Bijna tachtig procent van de leden werkt parttime voor het studententeam, zo verklaart hij, en “zonder eigen auto kom je niet 1-2-3 in Helmond”. Met een deel op de Automotive Campus en een deel op het TU/e-terrein (waar FAST nog steeds zijn kantoor heeft) raakt het team-aspect mogelijk in het gedrang en ontstaat al gauw een soort LAT-relatie, zo beseft hij.

Toch is woordvoerder Tiemessen content met FAST’s nieuwe onderkomen, dat wordt gesponsord door met name de Automotive Campus. Het team heeft er volgens hem een nagenoeg volwaardige werkplaats (“we missen alleen nog wat gereedschap”) die op 6 oktober officieel werd geopend na een fikse opruim- en opknapbeurt. Zo werd onder meer een grote roldeur geïnstalleerd (“zodat onze trailer überhaupt naar binnen kan”) evenals een degelijk afzuigsysteem: “We produceren nogal wat waterstof; dat wil je niet in de ruimte laten rond dwarrelen.”

Op het moment is FAST vooral doende met het binnenhalen van de benodigde componenten (en dus sponsoren) voor zijn mierenzuurbus. Ook zijn de studenten bezig met de eerste “grootschalige chemische testen” en de eerste verbeterslagen - dit in samenwerking met onder andere de Zwitserse École polytechnique fédérale de Lausanne, waar de katalysator voor het scheidingsproces werd ontwikkeld. “Ze zijn hartstikke blij met ons; zij hebben iets gemaakt op laboratoriumschaal, wij gaan het opschalen.”

Festivals

De komende weken hoopt het team alle onderdelen binnen te krijgen, om naar verwachting begin 2017 te starten met het verbouwen van de trailer - ingebracht door busfabrikant en partner VDL. De planning is dat deze in juni of juli gereed is. FAST hoopt zijn trailer niet alleen te presenteren op de bekende beurzen, maar mikt ook op evenementen als festivals. “We willen graag laten zien dat mierenzuur echt stroom kan opwekken, met andere toepassingen dan een bus - bijvoorbeeld door het poweren van een deel van de tap of de muziek.”

FAST telt een dertigtal teamleden, overwegend parttimers, onder wie twee Fontys-studenten. Het team is tevens in gesprek met de communicatieopleiding van de hogeschool over mogelijke stageplekken op dat vlak. “We komen nog steeds handjes te kort”, zegt Tiemessen, “ook op technisch gebied. Vooral elektrostudenten kunnen we nog goed gebruiken”.

Ook extra inkomsten zijn nog volop welkom. De crowdfundingcampagne van Team FAST leverde al ruim tienduizend euro op, en onder andere de TU/e en diverse bedrijven doen een spreekwoordelijke duit in het zakje. Op het inbrengen van “harde cash” zijn de meeste potentiële partners echter niet zo happig, leerde Tiemessen, “maar ze willen wel graag hun componenten kwijt. Probleem is dat ons systeem nogal uniek is en dat veel onderdelen speciaal hiervoor geproduceerd moeten worden”.

Studenten die Team FAST willen komen versterken, mogen mailen. Kijk voor meer info over het team op de site.