De Bunker aan de Kennedylaan.

TU/e in gesprek met mogelijke koper Bunker

Van de acht partijen die reageerden op een aanbod studentencentrum de Bunker te kopen, zijn er in december zeven afgewezen. Met één is Dienst Huisvesting het gesprek aangegaan in de hoop dat deze aan TU/e’s wensen kan voldoen op zakelijk gebied en wat betreft het historisch erfgoed. Het College van Bestuur hoopt dat er eind april een goed plan ligt.

In het najaar heeft het College van Bestuur publiekelijk gevraagd wie er interesse had in het overnemen en kopen van de Bunker aan de Kennedylaan. Daarop kwamen acht gegadigden met een voorstel. Collegelid Jo van Ham zegt dat er niemand voldeed aan de wensen. “Wij willen twee dingen: dat we er financieel iets voor terug krijgen en dat het historisch erfgoed in acht wordt genomen. Bij één partij verwachten we dat we met gesprekken nader tot elkaar komen.” Om welke partij het gaat, wil Van Ham niet zeggen.

Eind april verwacht Van Ham ‘er uit te zijn’, na overleg met gemeente, omwonenden en andere relevante partijen. “Maar als het langer duurt, dan moet dat maar. We hebben ons gecommitteerd aan het behoud van het erfgoed en nemen daarin onze verantwoordelijkheid.”

Dienst Huisvesting leidt de gesprekken en betrekt daarbij telkens de Kwaliteitscommissie TU/e campus. Daarin zitten landschapsarchitect Paul Achterberg, TU/e hoogleraren Bernard Colenbrander en Christian Rapp en directeur Dienst Huisvesting Veronique Marks.

Er is nog weinig bekend over de plannen voor de Bunker. Van Ham: “Het kan nog alle kanten op, maar er wordt wel gesproken over een woontoren op het parkeerterrein. Met behoud van de karakteristieken van de Bunker natuurlijk.”