Archieffoto | Bart van Overbeeke

Bunker wordt niet gesloopt en krijgt woontoren

De Bunker wordt behouden en er komt een woontoren op. Die wordt, als het aan de gemeente ligt, maximaal vijfentachtig meter hoog. Verder behoren een restaurant en een hotel tot de mogelijkheden. De gemeente Eindhoven heeft afgelopen week op hoofdlijnen ingestemd met dit herontwikkelingsplan. De TU/e verkoopt de betonnen kolos volgend jaar aan een consortium van partijen, die het plan samen verder ontwikkelen. Komende donderdag krijgen omwonenden en andere belanghebbenden de plannen toegelicht.

De TU/e is er "alles aan gelegen om de Bunker een fatsoenlijke bestemming te geven", laat bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim weten. De universiteit verkoopt het pand aan vastgoedondernemer Vesteda op het moment dat alle vergunningen rond zijn. Dat zal vermoedelijk in de loop van 2017 zijn. De verwachting is dat de Bunker in 2019 of 2020 gebruiksklaar is. Over de verkoopsom wil het College van Bestuur geen uitspraken doen, stelt de bestuurswoordvoerder.

De TU/e is eind vorig jaar in gesprek gegaan met acht partijen die een bestemmingsplan hebben ontwikkeld voor de Bunker. Die plannen strookten aanvankelijk niet met de wensen van het College van Bestuur, maar de universiteit vroeg wel aan enkele van die partijen om tot een gezamenlijk plan te komen. Vesteda is daarbij de belegger en verhuurder geworden, Being Development is de projectontwikkelaar en ook architectenbureau Powerhouse en vastgoedadviseur Real Estate Development Company zijn betrokken.

Deze partijen hebben twee plannen voorgelegd. In het ene plan komen er in het onderste gebouwdeel een restaurant, een grand café en kantooruimte. Daarbovenop komen ruim tweehonderd wooneenheden. In een alternatief plan wordt gedacht aan een hotel en zo’n honderdveertig wooneenheden.

Het gemeentebestuur heeft beide plannen op hoofdlijnen goedgekeurd, met uitzondering van de hoogte. Aanvankelijk was ingestoken op een woontoren van zo’n honderdtien meter, maar om het beter in de omgeving te laten passen, heeft de gemeente nu de uitdrukkelijke wens uitgesproken van een maximale hoogte van vijfentachtig meter. Dat zou betekenen dat er vijfendertig tot veertig woningen minder komen. Als de initiatieven zijn uitgewerkt, zijn voor beide plannen nog bestemmingsplanwijzigingen nodig en moeten de nodige vergunningen nog worden verstrekt.

Verschillende studie- en studentenverenigingen zitten nu nog in de Bunker, waaronder gezelligheidsvereniging SSRE, verschillende cultuurverenigingen zoals Dekate Mousa, Doppio en ESMG Quadrivium, christelijke studentenvereniging Ichthus en de Japanse cultuurvereniging Kinjin. SSRE verwacht in mei haar nieuwe pand aan de Vestdijk te betrekken. Een deel van de andere verenigingen zal naar De Plint gaan - de onderste laag in woontoren Luna op het TU/e-terrein. Wanneer zij precies zullen verhuizen, is bij de verenigingen nog niet bekend; zelf mikken ze op de zomervakantie.

De Bunker is overigens eerder aangemerkt als potentieel gemeentelijk monument. Omdat de universiteit wilde gaan verkopen en de kwaliteit zelf borgt - via een kwaliteitscommissie waarin vooral bouwkundigen van de TU/e zitten -, is eerder besloten om die procedure op te schorten tot de plannen concreet zijn. De gemeente gaat met de TU/e overleggen hoe en wanneer dit weer wordt opgepakt.