TU/e richt informatiepunt voor Turkse TU/e’ers in

Enkele wetenschappelijk medewerkers, onderzoekers en studenten uit Turkije die verbonden zijn aan Nederlandse universiteiten, zouden door de Turkse overheid zijn opgeroepen terug te keren naar Turkije. De TU/e doet er geen uitspraken over of dat hier ook aan de orde is, om anonimiteit te garanderen. Onze universiteit heeft, net als de andere Nederlandse universiteiten, grote zorgen over de gang van zaken in Turkije en heeft voor haar Turkse medewerkers en studenten een loket geopend om vragen te beantwoorden en waar nodig hulp te bieden.

TU/e-rector magnificus Frank Baaijens zegt in een reactie op de situatie: “Onze eerste zorg gaat uit naar mensen die met vragen zitten of die een luisterend oor nodig hebben. Onze universiteit staat voor al haar wetenschappers, medewerkers en studenten en de academische waarden en vrijheden. Het bericht dat Turkse academici en Turkse studenten in Nederland mogelijk worden teruggeroepen is zorgwekkend.”

De TU/e doet er geen uitspraken over of ook TU/e’ers met de Turkse nationaliteit een oproep hebben gekregen om terug naar Turkije te gaan, om ‘maximale anonimiteit te garanderen’, zo meldt bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim. Om diezelfde reden wordt alleen gezegd dat ‘enkele tientallen’ Turkse medewerkers en studenten aan onze universiteit zijn verbonden en wordt het exacte aantal niet genoemd.

Studenten en medewerkers kunnen met hun vragen terecht bij het Onderwijs- en Studenten Servicecentrum (STU) via telefoonnummer 040-2474747of per e-mail naar infopoint@tue.nl.

De TU/e schaart zich achter de verklaring van de koepel van Europese universiteiten EUA. Daarin spreken de Europese universiteiten zich uit tegen de acties gericht tegen Turkse universiteiten en haar medewerkers en studenten. Verder vraagt de TU/e net als alle Nederlandse universiteiten aandacht voor het belang van internationale academische vrijheid.

Ook het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) maakt zich grote zorgen over de academische vrijheid binnen het Turkse hoger onderwijs en vraagt om maatregelen. Als de twijfels over academische vrijheid in Turkije langer aanhouden, zal het ISO pleiten voor het opschorten van het Erasmus-programma (een Europees uitwisselingsprogramma) met Turkije.

De Turkse Hoge Raad voor Onderwijs heeft woensdag alle academici tot nader order verboden om het land te verlaten. Dat is een van de gevolgen van de mislukte militaire staatsgreep vorige week. Dinsdag schorste het Turkse ministerie van onderwijs 15.000 werknemers wegens betrokkenheid bij de coup. 1.577 decanen en rectors van Turkse universiteiten werden ontslagen.