TU/ecomotive’s Lexy komt niet tot resultaat in Londen

Team TU/ecomotive heeft met zijn prototype Lexy geen hoge ogen kunnen gooien tijdens de Shell Eco-marathon in Londen afgelopen weekend. Hoewel de auto vlekkeloos door de keuring kwam, bleek hij nog niet voldoende bestand tegen het heuvelachtige parcours van de zuinigheidswedstrijd.

door

Bij allebei de pogingen die TU/ecomotive afgelopen weekend deed om een resultaat neer te zetten ging het fout. “Op vrijdag ging het vrij gauw mis toen bleek dat de auto de heuvel op het parcours niet over kon. Maar zaterdag kozen we ervoor om de motoren vooraf in te rijden. Dit zorgde voor een stuk minder wrijving en hierdoor liep de auto gelijk goed. Het was een prachtig gezicht om ‘m zo mooi te zien rijden. We zaten dik onder ons schema maar in ronde vier begon de motor door een elektronisch probleem aan te lopen en sloeg hij helemaal vast”, legt teamlid Noud van de Gevel uit. “We weten nog niet precies waaraan het heeft gelegen, het is een ingekocht onderdeel dus daar balen we behoorlijk van.” Hierna koos TU/ecomotive ervoor om in de laatste sessie, zaterdagmiddag, niet meer te rijden.

Mocht Lexy de rit hebben volmaakt, dan had er best een goed resultaat ingezeten, zo stelt Van de Gevel: “Ze reed echt ontzettend soepel en ik denk zeker dat we hoog hadden kunnen eindigen.” Voor volgend jaar is het doel duidelijk: “We reden nu maar met één motor, als je ziet hoe soepel wij zaterdag de heuvel opgingen, denk ik dat we volgend jaar met twee motoren zeker een gooi kunnen doen naar de Drivers’ World Championship”, refereert Van de Gevel naar de snelheidswedstrijd die dit jaar voor het eerst onderdeel was van de Shell Eco-marathon.

Ondanks deze teleurstelling gaat het team opgetogen huiswaarts na veel geleerd te hebben over het prototype en overtuigd te zijn van de potentie. “Ik denk dat het merendeel van het team zeker tevreden is over het resultaat na de auto zo te hebben zien rijden. Alleen het mechanische team, dat dag en nacht heeft gewerkt om de auto werkend te krijgen, baalde wel behoorlijk toen bleek dat we niet meer verder konden”, stelt Van de Gevel.

Het was immers niet het doel om dit jaar een hoog resultaat te halen maar des te meer om de technieken te testen voor de auto van volgend jaar die de werknaam EM-04 draagt. Het team weet wat het te doen staat met de onderdelen die ze dit jaar gebruikte en zal komend jaar nog de overige onderdelen testen.

Deel dit artikel