De onthulling van Lina. Foto | Bart van Overbeeke

Op duurzame basis gebouwde Lina wordt RDW-gekeurd

In het Klokgebouw heeft TU/ecomotive woensdag zijn nieuwste auto, Lina, onthuld. Na een tussenjaar keert het jongste studententeam van de TU/e terug met een compleet nieuw concept. Het praktische autootje is volgens TU/ecomotive namelijk de eerste auto ter wereld die volledig uit duurzame producten is vervaardigd.

Lina is de eerste vierdeursauto van TU/ecomotive en biedt plaats aan vier personen. Ze weegt 310 kilo (zonder batterijen) en is daarmee een factor drie tot vier lichter dan de gemiddelde stadsauto. Dit is een van de voornaamste redenen waarom Lina veel minder energie verbruikt dan gebruikelijk.

Het wagentje, donkergroen met witte accenten, heeft een actieradius van honderd kilometer en gebruikt hiervoor drie accupakketen, met een totale inhoud van 4.75 kWh. Daarmee is de auto ongeveer vier keer zuiniger dan huidige elektrische auto’s, zoals een BMW i3. Zo zou de auto in het stadsverkeer ongeveer het equivalent verbruiken van één liter benzine op 190 kilometer. Volgens het team ligt de topsnelheid op ongeveer 85 kilometer per uur, ruim voldoende voor binnen en net buiten de bebouwde kom.

Waar voorganger Nova ook gebruik maakte van biocomposieten voor het exterieur van de wagen, heeft het team die lijn nu doorgetrokken tot de kern van het voertuig. Door grondstoffen als suikerbiet en vlas-plantjes te gebruiken, is Lina nu grotendeels gemaakt van duurzame materialen. Hiervoor reisde TU/ecomotive zo’n beetje heel Europa door, om te zorgen dat het de juiste materialen en verwerking toepaste. Het team claimt dat het gewicht en de sterkte niet hebben te lijden onder deze ontwikkeling ten opzichte van glasvezel (dat nog bij de EM02, Isa, werd toegepast).

Overigens liggen er nog wel wat verbeterpunten op dat gebied, vertelt de ambitieuze teamleider: “De ophanging zou bijvoorbeeld ook nog wel van composieten kunnen worden gemaakt, maar de vormen hiervan zijn complex. Bij de structuur en carrosserie kunnen we nog voor een groot deel gebruik maken van rechte platen, maar de ophanging was tijd-technisch en ook financieel niet haalbaar op dit moment. We denken wel dat het mogelijk is, maar we zijn nu nog niet zover.”

Afwerking

Wat meteen opvalt, is de afwerking van Lina. In tegenstelling tot haar voorgangers ziet de wagen er strak uit. Oostvogel: “We vonden dat dit jaar de afwerking van de auto ook gewoon moest kloppen. Anders komt de boodschap niet helemaal over en dat zou zonde zijn.”

Het kwam het team tijdens de presentatie op complimenten te staan van Jo van Ham, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de TU/e: “Waar ik ontzettend trots op ben, is dat dit het jongste studententeam is van de universiteit. Op één student na zijn het allemaal bachelorstudenten en dan doen ze zeer grensverleggende dingen.”

Komende week reist het team af naar Londen, waar van 25 tot en met 28 mei de Shell Eco-marathon plaatsvindt. Het evenement draait voor TU/ecomotive meer om het tonen van zijn vernieuwende concept dan om het rijden van zuinige kilometers.

“We hebben daar niet echt een doelstelling qua verbruik. We denken wel serieus kans te maken op de communicatieprijs, aangezien we iets nieuws brengen dat al volop aandacht heeft getrokken. We willen met ons concept ook voor de innovatieprijs gaan. Normaal gaat die naar teams die iets vinden om het beter te doen in de wedstrijd, maar wij brengen een innovatie die ook maatscháppelijke relevantie heeft.”

Na de Eco-marathon hoopt het team de wagen, na de RDW-keuring, nog van een kenteken te kunnen voorzien en uiteindelijk een toer door Nederland te maken. De eerste stappen hiervoor zijn gezet. “Statisch is de wagen al gekeurd, maar dynamisch nog niet. We hebben wel al kunnen testen daar en ik heb er alle vertrouwen in dat we de auto volledig door de keuring krijgen.”

Anton van der Heijden van RDW, tevens een van de partners van het team, zegt onder de indruk te zijn. De keuringsdienst is volgens hem blij om zo betrokken te zijn bij de universiteit, om zo op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. “Wij lopen als regelgevers altijd achter de ontwikkeling aan; dat hebben we al gemerkt met de zonnewagens. Ook dit concept geeft weer stof tot nadenken.”