Geeuwen en knikkebollen: één op drie studenten is slaperig

Bijna de helft van alle studenten heeft ’s morgens moeite met opstaan en ruim een derde voelt zich niet uitgeslapen bij het studeren. Studenten zouden beter op hun slaap moeten letten, vinden onderzoekers.

De Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek wilde wel eens weten hoeveel slaapproblemen studenten hebben en wat dit met hun studieresultaten doet. Bijna veertienhonderd studenten van universiteiten en hogescholen deden aan het online onderzoek mee.

Slapen doen studenten lang niet altijd goed. Een kwart heeft meestal geen zin om te studeren vanwege slaperigheid en nog eens de helft overkomt dat elke week wel een keer. Twee op de drie studenten zou eigenlijk langer willen slapen.

Heeft dat gevolgen voor hun studie? Jazeker, want studenten met een slaaptekort behalen gemiddeld een half punt lager voor hun tentamens. Maar ze scoren toch evenveel studiepunten als hun uitgeslapen medestudenten.

“De verschillen zijn niet enorm groot, maar ze zijn er wel”, zegt neuroloog Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum. “De tendens is dat minder slaap tot slechtere prestaties leidt. Jonge mensen hebben veel reserves, maar als die zijn opgebruikt, wreekt het zich.”

De les is simpel: let op je slaap. Regelmatig studeren en op tijd naar bed gaan is beter dan vlak voor het tentamen tot diep in de nacht leren. “Als je anderhalf uur later gaat slapen, mis je diepe slaap in de eerste uren van de nacht, terwijl die voor je geheugen heel belangrijk is. Je kunt beter op tijd naar bed gaan dan lang uitslapen.”

Studenten weten niet altijd wat goed is voor hun slaap. Zo denkt de helft dat je beter slaapt als je intensief sport vlak voor het slapen gaan, maar dat is helemaal niet zo. En dertig procent is ervan overtuigd dat alcohol een goede invloed heeft op slaap, terwijl ook dat helemaal niet waar is.

De Hersenstichting geeft voorlichting over slaap. Dit zijn de tips om beter te slapen:

- Onderneem een uur voor het slapen gaan alleen nog maar ontspannende activiteiten.
- Vermijd alcohol- of cafeïnehoudende dranken voor het slapen gaan.
- Zorg voor een rustige en donkere slaapkamer.
- Laat smartphones/tablets/laptops en tv’s weg uit de slaapkamer.
- Zorg voor voldoende blootstelling aan natuurlijk daglicht overdag.
- Zorg voor voldoende beweging overdag.
- Vermijd sporten vlak voor het slapen gaan.
- Probeer regelmatige bedtijden aan te houden, ook in het weekend.
- Blijf na het ontwaken niet te lang in bed (maximaal een half uur).
- Vermijd dutjes overdag.