Slecht slapen, toch goed leren

Slecht slapen is funest voor de prestaties van leerlingen en studenten, blijkt keer op keer uit onderzoek. Dat zal dan ook wel gelden voor volwassenen in het afstandsonderwijs, verwachtten drie wetenschappers. Maar nee.

Het was een tamelijk eenvoudig onderzoek. De wetenschappers onderzochten het slaapgedrag van 894 volwassen studenten van de Open Universiteit en vergeleken dat met de studieresultaten. Appeltje, eitje.

Maar de uitkomsten bleken verrassend. Voor hun leerprestaties maakte het niet uit hoe lang de studenten sliepen en hoe goed hun slaap was, bleek uit het onderzoek. Hoe zou dat komen? Misschien is het een voordeel van afstandsonderwijs, opperen de auteurs in hun artikel.

In het gewone onderwijs hebben ochtendmensen het moeilijk als ze vroeg les krijgen. In afstandsonderwijs kun je zelf bepalen wanneer je studeert. Dan maakt het dus niet zoveel uit of je een ochtend- of avondmens bent. Misschien dat dit doorwerkt

Dit voorjaar heeft de Nederlandse Vereniging voor Slaap-Waak Onderzoek studenten opgeroepen om aan een groot slaaponderzoek mee te doen. De resultaten daarvan komen binnenkort naar buiten.