Bluejay hoopt op inspiratie vanuit nieuwe dronecommunity

Blue Jay ziet inspiratiebron in nieuwe dronecommunity

TU/e-team Blue Jay hoopt in maart 2017 zijn nieuwe drone werkend te presenteren. Ook willen de studenten rond die tijd een actieve community hebben opgetuigd waarbinnen professionals, hobbyisten en andere belangstellenden meepraten over de kansen en uitdagingen van ‘domestic drones’. “Zo’n community is een heel gave informatie- en inspiratiebron.”

Honderden post-its met de meest uiteenlopende ideeën lieten bezoekers eind april, tijdens het TU/e-lustrumfestival Dream & Dare, achter in het dronecafé van Blue Jay bij MetaForum. “Het team is al die input gaan analyseren en sorteren - van heel erg out-of-the-box tot best realistisch”, aldus teammanager Rosa Kuipers.

De community die Blue Jay de komende maanden hoopt op te zetten, is een beetje het vervolg daarop, aldus Kuipers. Dronetechnologie is nog altijd een relatief nieuw gebied met volop vragen om te beantwoorden en mogelijkheden om te onderzoeken: “Binnen zo’n community kunnen mensen met verschillende achtergronden daarover meepraten en hun kennis delen  - zowel online als offline. Individueel kom je echt minder ver.”

Op 6 december willen de studenten daarnaast een soort ronde-tafelgesprek houden waarop ze met verschillende partners in discussie gaan over een specifieke, nog te bepalen case. “Wat zijn in een bepaalde situatie de bright sides en de dark sides?”

Kuipers (vooraan op de foto) stapte zelf overigens afgelopen zomer, na het afronden van haar bachelor Technische Bedrijfskunde, pas in Blue Jay. Het genoemde dronecafé kende ze wel, “maar dat daar een heel studententeam achter zat, wist ik niet. Dat maakte me heel enthousiast”.

Sinds een paar maanden is ze een van de zestien studenten die (deels fulltime, deels parttime) het nieuwe team vormen. En die eigenlijk carte blanche kregen van de initiatiefnemers om Blue Jay een vervolg te geven. “Heel fijn, maar ook best lastig. Want wat wordt ons nieuwe doel dan?”

Visie en missie

Voor de duidelijkheid: aan de uitgangspunten van Blue Jay werd niet gemorreld: “Onze visie is nog steeds: het creëren van een wereld waarin drones binnenshuis kunnen functioneren en mensen kunnen begrijpen en helpen. En onze missie is om dat aan de wereld te laten zien, waarbij we mensen ook zelf willen laten nadenken over drones.”

De drone van afgelopen jaar dient als technisch vertrekpunt voor de tweede generatie. Alle basiselementen, van de hardware en elektronica tot de grijper en het intelligente ‘hart’ van de drone, worden momenteel opnieuw onder de loep genomen, getest en waar mogelijk verbeterd. Veiligheid staat daarbij, ook voor het tweede team, nog altijd voorop.

Kuipers: “Je moet er echt voor zorgen dat je met zo’n drone het vertrouwen van mensen wint. Ik denk dat het eerste team daar, onder meer met het laagdrempelige concept van het dronecafé, een goede start mee heeft gemaakt.” Maar, zo beseft ze ook als het gaat om maatschappelijke acceptatie: “We zijn er nog lang niet.”

Blue Jay hoopt zijn nieuwe drone in maart 2017 werkend te hebben. “Daarna willen we opschalen, zodat we in mei meerdere drones hebben voor een meerdaags event dat we dan willen houden.” Volgens Kuipers wordt het “een soort tweede versie van het dronecafé, maar we willen ook ándere mogelijkheden naar voren laten komen”. Daarna wil het team verspreid over het land demonstraties gaan geven met zijn nieuwe drones.

Status

Binnenkort hoopt Blue Jay, vorig jaar gestart als TU/e-lustrumteam, tevens de status van studententeam te krijgen. Aan de dagelijkse gang van zaken verandert dat volgens Kuipers niet direct veel, “maar daarmee wordt wel officieel vastgelegd dat de universiteit en het bestuur achter je staan, dat je bijvoorbeeld een plek hebt waar je mag werken en dat je mag rekenen op ondersteuning - in geld, maar ook mentaal.”

Vanavond staat Blue Jay op het podium tijdens het evenement E52 Live, samen met onder andere Solar Team Eindhoven.