Opnamen in Kennispoort. Hoofdrolspeler Edwin van den Heuvel in blauw overhemd.

Film TU/e: data-wetenschapper voorkomt kernramp

De trailer waarmee scholieren warm gemaakt worden voor de nieuwe gezamenlijke opleiding Data Science van de TU/e en Tilburg University, heeft op initiatief van hoogleraar Edwin van den Heuvel een vervolg gekregen in de vorm van een korte film. Hierin moet een data scientist - gespeeld door Van den Heuvel zelf - een ramp met een kerncentrale zien te voorkomen. De film is donderdag voor het eerst vertoond aan de bachelorstudenten, die na afloop op basis van de gebruikte dataset moesten bepalen of de personages de juiste conclusies trekken.

Het was voor Edwin van den Heuvel, opleidingsdirecteur van de bachelor Data Science en docent van het vak Data Science Statistics, nog tot het laatste moment spannend of de film op tijd af zou zijn - tot woensdagavond werd namelijk nog aan de film gesleuteld. Hij speelt hierin een uitgerangeerde data-wetenschapper, die door een conflict met de overheid op een zijspoor is beland. Als er een ongeluk dreigt te gebeuren met een kerncentrale, wordt er ten einde raad toch weer een beroep op hem gedaan.

“We hebben voor de studentenwerving een prachtige, gelikte trailer gemaakt”, vertelt Van den Heuvel. “Inhoudelijk ging die echter nergens over. Dat hoeft voor een trailer ook niet, maar ik vond dat er ook een echte film moest komen. Met inhoud.”

De film is onder meer opgenomen in een ‘situation room’ in Kennispoort op de TU/e-campus. Daar overlegt de minister-president (“we hebben Mark Rutte nog gevraagd, maar dat verzoek lijkt gestrand te zijn in zijn entourage”) met de burgemeester, politie en brandweer. Zij vragen Van den Heuvel en een groepje studenten of ze op basis van digitale gegevens over de situatie met een plan kunnen komen.

Om de film binnen het budget van twaalfduizend euro te houden, afkomstig uit een potje voor onderwijsvernieuwing van de TU/e, zijn alle acteurs in de korte film vrijwilligers. Voor een deel zijn het studenten van Data Science, vertelt Van den Heuvel. “Die hebben we niet verteld dat ze uiteindelijk een opdracht moesten maken over hun eigen rol in de film.”

Ook vrijwilliger Janneke Zeebregts, die de brandweervrouw speelt, kon dicht bij zichzelf blijven, zegt de initiatiefnemer. “Zij leidt normaal de brandweer van de TU/e.” De regie, cameravoering en montage zijn wel uitbesteed aan professionals, aldus Van den Heuvel. “Het scenario en de regie zijn van John Heijligers, die ook MOOCs voor ons gemaakt heeft.”

Behoorlijk saai

De film is deels ontstaan uit een persoonlijke frustratie, zegt de hoogleraar. “We doen veel goed werk op het gebied van modernisering van het onderwijs, maar digitale colleges zijn vaak behoorlijk saai. Ik wilde eens iets anders doen dan gebruikelijk.”

Hij beseft dat de mogelijkheden om dergelijke films te maken, beperkt zijn. “Het is natuurlijk wel duur; ik vind het ook heel mooi dat de TU/e potjes heeft voor dit soort experimenten. We gaan evalueren of dit een geschikt medium is en of we het vaker zouden moeten doen. Ik kan me voorstellen dat we de film ook aan de masterstudenten laten zien, maar dan met een complexere opdracht erbij.”

Hij hoopt in ieder geval dat de film goed wordt ontvangen. Lachend: “Ik loop met dit toch wat bijzondere project natuurlijk wel het risico dat ik straks zelf zo’n uitgerangeerde data scientist ben. De aanwezige studenten vonden het gelukkig erg leuk.”

De korte film is hier al te zien voor studenten en medewerkers na inloggen met hun TU/e-account. Een 'publieke link' volgt zo spoedig mogelijk.