Mislukte upgrade OWIS leidt tot verwarring bij inschrijven

Een upgrade van OWIS had er de afgelopen inschrijvingsperiode voor moeten zorgen dat bachelor- en pre-masterstudenten die nog niet gerechtigd waren zich al aan te melden voor mastervakken, zich daar toch al voorlopig voor hadden kunnen inschrijven. "Dat zoiets mogelijk zou zijn, is ook aan ze gemeld", zegt Jan Fransoo, dean van de Graduate School. "De upgrade heeft echter niet het gewenste resultaat opgeleverd en dat heeft onder enige honderden studenten de nodige verwarring veroorzaakt."

Volgens dean Jan Fransoo kregen studenten die nog niet helemaal zeker waren van het behalen van hun bachelor, en pre-masterstudenten zo'n drie weken terug een mail van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), waarin stond dat ze zich via OWIS toch al voorlopig voor mastervakken uit het eerste kwartiel konden aanmelden. Zouden ze uiteindelijk toch niet gerechtigd zijn daarmee te beginnen, dan werden hun aanmeldingen weer verwijderd.

In de zomervakantie dacht STU dat ze OWIS dusdanig hadden aangepast dat voorlopig aanmelden voor mastervakken nu voor het eerst mogelijk zou zijn. Volgens Fransoo heeft het ontbreken van deze optie in voorgaande jaren altijd veel problemen opgeleverd. "Door studenten daar nu wel de mogelijkheid toe te bieden, zouden we veel beter zicht hebben gekregen op de grootte van de groep die zich inschrijft voor een bepaald vak. En daarmee weet je dan ook welke onderwijsruimte daar passend voor is."

Fransoo wijst op de stijgende instroomcijfers van de afgelopen jaren, waardoor krapte is ontstaan op het gebied van vooral de grotere onderwijsruimtes. "Dus is het zeer gunstig als verroosteraars zo vroeg mogelijk zicht hebben op de groepsgrootte. Bij OSIRIS, het nieuwe studenteninformatiesysteem (SIS) waar we in de loop van 2017 mee gaan werken, is die mogelijkheid tot voorlopige inschrijving wel aanwezig."

De upgrade van OWIS heeft volgens Fransoo niet gefunctioneerd, waardoor studenten toch niet in staat waren zich voorlopig in te schrijven. "Omdat hen gemeld was dat dit wel zou kunnen, is er verwarring ontstaan", aldus de dean. "Studenten konden echter nog via de mail bij de helpdesk van OASE doorgeven voor welke vakken men voorlopig ingeschreven wilde worden. Dat werd dan handmatig gedaan. Zoals gezegd, met de invoering van OSIRIS moet dit probleem uit de wereld zijn."

Studenten hoeven zich geen zorgen te maken over een mogelijke boete die hen wordt opgelegd vanwege te laat aanmelden, verzekert Fransoo. "Zo'n boeteregeling, die wel bestaat bij de bacheloropleidingen, is er niet voor de mastervakken. De inschrijftermijn voor mastervakken is ook flexibel. Bij de meeste opleidingen kan dat nog nadat het academisch jaar al begonnen is."

Hij verwacht niet dat het mislukken van de upgrade voor heel problemen gaat zorgen. "Die problemen waren er zoals gezegd in vroegere jaren ook. Al kan ik niet uitsluiten dat aan het begin van het nieuwe collegejaar bij bepaalde vakken de ruimte niet helemaal toereikend zal zijn voor de groepsgrootte."