Bewoners melden zich bij de receptiebalie van Luna.

Woontoren Luna zit voor tachtig procent vol

Met een kortingsactie voor studenten, waarbij de huurprijs voor een standaard ruimte met 200 euro werd verlaagd, is woontoren Luna toch nog volgelopen. Op dit moment is het gebouw, waar voorheen Electrical Engineering in zat, voor zo’n tachtig procent gevuld, aldus exploitant Camelot. In totaal zijn er straks 441 woonunits beschikbaar. Bovenin zijn nu nog enkele luxe lofts vrij en de tweede en derde etage worden eind deze maand opgeleverd. De twee onderste verdiepingen, bekend als De Plint, zijn in november klaar.

De eerste bewoners trokken vorige week vrijdag in Luna. Daarmee ging na Aurora ook de tweede accommodatie voor permanente bewoning op de TU/e-campus van start. Studenten en medewerkers van de TU/e en Fontys, afkomstig uit 27 verschillende landen, zijn de afgelopen week aan de sleutels van hun kamer geholpen. Die worden volledig gestoffeerd en gemeubileerd opgeleverd. Volgens Camelot Beheer, de exploitant van Luna, ‘van kurketrekker tot wc-rolhouder en van bankstel tot bureau’.

De buitenlandse shortstayers in Luna krijgen een contract aangeboden voor maximaal 11,5 maand. Nederlandse huurders mogen maximaal een half jaar in de woontoren verblijven. Daarmee wil Camelot er voor zorgen dat er voortdurend doorstroming is in het gebouw. Een harde voorwaarde is ook dat de huurder een band moet hebben met de TU/e of met Fontys, of met instellingen of bedrijven die op de campus gehuisvest zijn.

Inge Burgmans, marketingmedewerkster van Camelot, vertelt dat een korting op de huurprijs de aanwas aan huurders een stevige stimulans heeft gegeven. “Voor studenten hebben we de huurprijs voor een standaard kamer tijdelijk op 399 euro per maand gezet. Dit voor de hele huurperiode. Normaal betaal je voor zo’n ruimte 600 euro. Deze actie heeft het gewenste resultaat opgeleverd, want op dit moment zitten we voor tachtig procent vol.” Volgens Burgmans is de actie inmiddels gestopt.

Eind september worden nog de tweede en derde etage opgeleverd en helemaal bovenin zijn op dit moment nog enkele van de luxe en ruimere lofts vrij. Burgmans: "Die zitten in de hoogste prijsklasse van zo’n 900 euro. Maar dan heb je ook de beschikking over een eigen dakterras en heb je een fantastisch uitzicht over Eindhoven en de omgeving.”

Aan de twee onderste etages, die bekend staan als De Plint, wordt op dit moment nog hard gewerkt. Daar komen begin 2017 de cultuurverenigingen, onderwijsruimtes, het kinderdagverblijf, een supermarkt en mogelijk Bar Potential, die door studenten gerund gaat worden.

Tevens is de TU/e op zoek naar een huisarts die zich hier wil vestigen. Volgens Anneke Dupont, strategisch vastgoedmanager bij Dienst Huisvesting, zullen met een volledige bezetting van Luna en Aurora straks meer dan zevenhonderd bewoners permanent op de campus rondlopen. Dupont: “Voor hen en alle huidige bewoners van de campus kan een huisartsenpost een welkome voorziening zijn. Deze maand vinden er gesprekken plaats met mogelijke gegadigden.”

Onderzocht wordt óf spreekuren kunnen worden ingevuld en op welke wijze dat dan kan. Ook wordt daarbij gekeken naar mogelijke samenwerking met de bestaande eerstelijns psychologische zorg die het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) van de TU/e verzorgt. “Financiering van deze businesscase is vanuit het huidige zorgstelsel echt een uitdaging”, aldus Dupont. “Komen we er niet uit, dan bestemmen we de ruimte voor andere partijen.”

Camelot-medewerkster Burgmans laat nog weten dat de perikelen rondom betaald wassen en drogen, die de afgelopen weken speelden bij de bewoners van Aurora, in Luna niet aan de orde zijn. "Hier is direct verteld dat wassen vier euro gaat kosten en drogen twee euro. Daar hebben we verder geen klachten of vragen over gekregen."