Bert-Jan Woertman.

Bert-Jan Woertman wordt commercieel directeur TU/e-campus

Mensen en partijen binnen en buiten de TU/e met elkaar in contact laten komen en verbindingen leggen met toegevoegde waarde voor Brainport Eindhoven. Dat is de inzet van Bert-Jan Woertman, die 1 juni start als ‘commercieel directeur Campus’ van de universiteit. De huidige directeur marketingcommunicatie van de High Tech Campus heeft naar eigen zeggen “maar één strategisch plan: het versnellen van de ontwikkeling van Eindhoven als 'hightech hardware'-hoofdstad van Europa. En de TU/e speelt daarin een cruciale rol”.

Het vergroten van de commerciële aantrekkingskracht van de campus voor partijen buiten de TU/e, dat is een van de taken die vanaf 1 juni op het bord van Woertman liggen, aldus de universiteit in haar (intranet)bericht over diens benoeming. Of, zoals de nieuwe commercieel directeur Campus zelf beschrijft: “De campus op de kaart zetten, nog meer leven in de brouwerij brengen”.

Woertman spreekt van een ruime opdracht, vergelijkbaar met de opdracht die hij negen jaar terug aan de High Tech Campus (HTC) kreeg. Hoe hij deze aan de TU/e precies wil gaan invullen, kan hij nog niet zeggen: “Ik kan nu heel stoer in heel duidelijke termen gaan praten, maar bovenal wil ik de TU/e eerst goed van binnenuit leren kennen, zoals ik haar nu van buitenaf ken. Goed rondkijken, met veel mensen gaan praten, lúisteren”.

Een concrete opdracht om bijvoorbeeld meer bedrijven naar het TU/e-terrein te halen, ligt er niet, stelt Woertman. “Bedrijven of instituten aantrekken is prima, maar geen doel op zich. Ze moeten iets toevoegen aan wat er al is, het ecosysteem verstérken.”

Hij wijst op het bedrijf SMART Photonics, gevestigd op zowel het universiteitsterrein als de High Tech Campus. “Zij maken chips waarmee je veel meer data via glasvezel kunt verwerken. Zonder dit soort bedrijven kan Google op termijn niet verder groeien. Dit tekent het belang van onze regio voor de ontwikkeling van technologie wereldwijd.”

Eindhoven heeft alles in huis om te excelleren in hightech en dat moet veel meer vertéld worden, vindt Woertman, die dit als een belangrijk deel van zijn missie beschouwt - op het HTC, maar ook straks aan de TU/e. Ook het verbinden van slimme mensen en zorgen dat ze elkaar gemakkelijk kunnen ontmoeten, “zonder dat je ze van bovenaf bij de hand moet nemen”, staat hoog op zijn lijst.

Managed serendipity

De High Tech Campus en de TU/e bevinden zich in hetzelfde ecosysteem, stelt hij: beide campussen werken al jaren samen, TU/e-studenten zorgen bijvoorbeeld via stages bij bedrijven op HTC voor frisse input, hoogleraren en onderzoekers van de TU/e slaan de handen ineen met tech-bedrijven daar. “Managed serendipity”, noemt Woertman deze dwarsverbanden.

Dat beide campussen regelmatig door elkaar worden gehaald (zoals door staatssecretaris Sander Dekker bij de opening van het academisch jaar in 2015), vindt hij dan ook niet zo gek. “Er zijn al zóveel verbindingen.” Waarin ze dan van elkaar verschillen? Woertman spreekt van opeenvolgende fases: “Bij de TU/e begínt het, dat is where innovation starts; op de High Tech Campus worden innovaties naar de markt gebracht. Ik wil daarin een nog duidelijkere brug gaan slaan en die hele keten helpen optimaliseren”. Of, zoals hij op Linkedin formuleert: “We’re in this together. Als innovatieve regio moeten we samenwerken en netwerken zoveel we kunnen. Want daarop ontkiemen, groeien en bloeien nieuwe ideeën.”

Woertman gaat aan de TU/e werken vanuit het Innovation Lab, in samenwerking met onder andere Dienst Huisvesting en het Communicatie Expertise Centrum van de TU/e.