Student Shop moet wijken voor helpdesk ICT

De Student Shop moet in MetaForum mogelijk plaatsmaken voor de helpdesk van ICT Services voor medewerkers. Die zit nu in Matrix, maar die moet daar medio juli weg vanwege de verbouwing tot Innovation Space. Of de Student Shop blijft voortbestaan en wáár, is tot op heden nog onduidelijk.

Deze week hoorden de medewerkers van Martin Boers, directeur Dienst Interne Zaken (DIZ), over de plannen. Ze zijn van streek en teleurgesteld. “We hoorden dat de kans groot is dat de Student Shop gaat sluiten”, zegt Marjan van Til. “Ik heb niet gehoord dat er een oplossing komt. Wij hebben het gevoel dat we gedumpt worden, ik spreek nu ook namens mijn collega’s. De negen studentassistenten hebben we een mail gestuurd met de vraag of ze het willen bespreken met hun achterban. Er moet toch een servicepunt blijven voor studenten? En persoonlijk weet ik op dit moment nog niet wat het voor mijn baan betekent. Ik slaap er slecht van.”

De onduidelijkheid stoort enorm. Bertie Fijneman, die als coördinator Facility Services verantwoordelijk is voor de Student Shop, werkt met drie medewerkers van wie er één deze zomer met de VUT mag. De vacature die daarvoor uitgezet was, is nu ingetrokken. Met negen studentassistenten hielpen ze in kalenderjaar 2016 bijna 67.000 studenten aan dictaten, kantoorartikelen en relatiegeschenken. Op één dag komen er volgens Fijneman soms vijfentwintig studenten die hun eigen rekenmachine vergeten zijn en voor hun tentamen een noodexemplaar aanschaffen.

Fijneman heeft eerder een voorstel gedaan om de helpdesk van ICT Services ruimte te bieden. “Wij zouden onze ruimte kunnen delen met het Notebook Service Centrum. Die hebben vooral een piek in september, maar de rest van het jaar zou het wel gaan. We zouden ook wel in Luna willen zitten, want het is heel belangrijk dat we in de buurt van de studenten zijn. Maar beide voorstellen zijn verworpen.”

Monique Kuyck, hoofd Operational Services van Dienst Interne Zaken: “Wij begrijpen het niet goed. MetaForum is destijds ingericht als plek waar de studenten alle voorzieningen kunnen vinden die hun studentenleven makkelijker maken: de centrale studievoorzieningen. Met daarbij de balie van STU, de bibliotheek, het Notebook Service Centrum, een copyshop en de Student Shop. Door die laatste nu in te wisselen voor een helpdesk voor medewerkers, wordt er inbreuk gedaan op deze visie om van MetaForum het kloppende hart van het onderwijs aan de TU/e te laten zijn.”

Het College van Bestuur was nog niet in de gelegenheid een reactie te geven.