Pia Hendriks in MetaForum.

TU/e-medewerkster bij 100 meest inspirerende gehandicapten

TU/e-medewerkster Pia Hendriks is genomineerd voor de Gouden Venus van Milo, de award voor de meest inspirerende gehandicapte van Nederland. De Eindhovense, via Ergon werkzaam bij het Informatie Expertise Centrum, streeft op uiteenlopende manieren naar een zo toegankelijk mogelijke wereld voor mensen met een beperking.

Vijfentwintig jaar was Hendriks toen ze onverwachts pijn in haar voeten kreeg en zich wat “wiebelig” voelde. Een paar dagen later lag ze, grotendeels verlamd, aan de beademing. De diagnose: het syndroom van Guillain-Barré, een aandoening van het zenuwstelsel.

Ze krabbelde naar eigen zeggen aardig op, maar de verlammingen in haar handen en voeten bleven. Zevenendertig jaar zit ze nu in een rolstoel, waarmee ze inmiddels ook al vierendertig jaar over het TU/e-terrein rolt. Via Ergon werkt ze een kleine dertien uur per week bij het Informatie Expertise Centrum in MetaForum.

Naast haar werk aan de universiteit houdt ze zich de nodige uren per week bezig met toegankelijkheid in de breedste zin van het woord. Zo maakt Hendriks deel uit van het Centraal Verkeersoverleg van de gemeente Eindhoven, waarbinnen ze regelmatig aan tafel zit met onder meer de politie, brandweer en fietsersbond. Ook is ze actief binnen het Platform Gehandicaptenbeleid Eindhoven en is ze mede-beheerder van de Facebookpagina Nederland Toegankelijker. Daarnaast is ze sinds twee jaar een van de drijvende krachten achter de populaire Facebookpagina ‘Je bent een echte Eindhovenaar als’.

Via ‘Nederland Toegankelijker’ wisselen mensen met uiteenlopende beperkingen ervaringen en tips uit. “Bijvoorbeeld in de zomervakantie is dat natuurlijk extra interessant: waar kun je naartoe, welke strandrolstoelen zijn er op verschillende plekken, waar kun je met de boot varen als je in een rolstoel zit? Ik wil mensen stimuleren om niet alleen te mópperen, maar elkaar vooral te informeren.”

Ook aan de TU/e kaart ze het graag aan als situaties volgens haar béter kunnen. Ze wijst op de entree op de begane grond van MetaForum, “alles is in glas en zwart, vanuit mijn rolstoel zie ik al bijna niet waar de ingang is. Kun je nagaan hoe dat is voor mensen die slechtziend zijn”. Ook de gehandicaptenparkeerplaats tussen Vertigo en de Zwarte Doos begrijpt ze niet: “Die is bijna niet te bereiken!”.

Ook zou ze graag zien dat de TU/e via de Participatiewet meer mensen met een handicap in dienst neemt, “volgens Ergon zijn er dat nu maar een handvol”. Verder zou het Platform Gehandicaptenbeleid Eindhoven graag in contact komen met bouwkundestudenten “die de gebouwen in de toekomst gaan ontwerpen, met het oog op toegankelijkheid”, zegt Hendriks.

In de spiegel

Maar liever benadrukt ze waar ze tevréden mee is - zoals met de TU/e-kapster die straks in Luna weer op een goed bereikbare plek zit. Op de huidige locatie in Gemini moest ze in de loopbrug neerstrijken om haar haar te laten knippen. “Die mevrouw moest steeds met alle materialen voor mij de trap op en af. Straks kan ik weer gewoon recht in de spiegel kijken.”

Haar bevlogenheid op het vlak van toegankelijkheid bleef in elk geval niet onopgemerkt, getuige haar nominatie voor de Gouden Venus van Milo. Het DELA Goededoelenfonds wil met deze verkiezing mensen met een beperking die zich inzetten voor de samenleving in het zonnetje zetten. Het publiek kan stemmen.

Op de eerste plek, goed voor tienduizend euro, rekent Hendriks niet te hard. Maar als ze dan tóch van de prijs mag dromen, zo zegt Hendriks, dan zou ze liefst zien dat informatie en bijvoorbeeld cursussen voor mensen met een beperking breder toegankelijker worden. “Want hier wordt vaak hartstikke veel geld voor gevraagd.”

Aan de aandacht van anderen die de verkiezing met zich meebrengt, moet de Eindhovense nog wel even wennen. “Ik ben vooral graag heel praktisch bezig, vind het leuk om dingen uit te zoeken en daar met andere mensen over te praten. Nu word ik opeens aangesproken, bijvoorbeeld op de kermis nog: ‘Hee, jij bent Pia!’. Dat vind ik wel spannend.”

Update: Pia Hendriks heeft helaas niet gewonnen. De top-tien en uiteindelijke winnares staan hier.