Verkozen tot de universiteitsraad - en dan?

Dit jaar nieuw in de verkiezingscampagne: een promotiefilmpje over de universiteitsraad van de TU/e. De video, gemaakt namens alle fracties, geeft uitleg over de U-raad en roept op om op 5 en 6 december te stemmen. Actief zijn in een fractie is volgens de betreffende studenten goed voor de universiteit én voor jezelf.

Doel van het filmpje is meer bekendheid te geven aan de werkwijze van de universiteitsraad. In het beste geval weten studenten dat de UR-vergaderingen openbaar zijn, maar velen zien slechts eens per jaar de posters hangen en de mail verschijnen die oproept tot stemmen. Er valt nog zoveel méér te vertellen, volgens enthousiaste UR-leden.

“Het klopt dat in de openbare vergaderingen van de universiteitsraad met het College van Bestuur het meeste al vaststaat”, erkennen studentenfractievoorzitters Wouter Boerjan (Eindhovense Studenten Raad, 'de Groenen') en Neeltje Voesenek (Groep-één, 'de Gelen'). De periode vooraf, die zich achter de schermen afspeelt, vinden ze veel interessanter.

Om mee te praten met de bestuurders over onderwerpen als huisvesting, het Bachelor College, the Graduate School en nog veel meer, is voor elk onderwerp een commissie ingesteld. Een UR-lid is vaak bij meerdere commissies betrokken. Iedere commissie bestaat in ieder geval uit één ESR-lid, één Groep-één-lid en twee personeelsfractieleden. Soms, bij de grotere onderwerpen als Bachelor College en Financiële zaken, is dat een veelvoud.

Voesenek zit in de commissies ‘Bachelor College’, ‘Graduate School’ en ‘Presidium’. “Wekelijks hebben we overleg met beleidsmedewerkers. Dan hebben we pittige discussies over bijvoorbeeld de numerus fixus.”

Boerjan, die in de commissies ‘Sciencepark’ en ‘Financieel’ zit, voelt zich “echt gehoord. Zo wordt de universiteitsraad altijd om advies gevraagd over de begroting van de TU/e. Hierin staan dit jaar voor het eerst de studievoorschot-middelen. We hebben in overleg met het CvB nog wat aanpassingen kunnen doen, zodat het geld voor studenten optimaal wordt ingezet.”

Spannende eerste periode

Tweedejaarsstudent Anna Hoogeveen is lid van de jongste studentenpartij DAS ('de Blauwen'). “Ik heb dit jaar al zó veel geleerd door me in te zetten voor DAS. Dingen als offertes aanvragen, spullen op tijd bestellen, dat je zaken sneller voor elkaar krijgt wanneer je mensen persoonlijk aanspreekt. Ik ben minder chaotisch geworden en kan nu goed plannen.” Ze staat vijfde op de verkiezingslijst.

“Voor ons is alles nieuw, maar we hebben ondersteuning gehad van DAS Enschede. De eerste periode in de UR zal zeker spannend zijn, maar de lijst is zorgvuldig gekozen. De verkiesbare personen op de lijst zijn al langer ambitieus, dus we hebben ervaring met vergaderen, omgaan met meningsverschillen en een belangrijk punt: knopen doorhakken. De kwaliteiten voor de UR zijn aanwezig.”

Behalve de verdeling van de negen zetels over drie studentenfracties wordt op 5 en 6 december ook de invulling van de personeelsfractie bepaald. Dat gebeurt eens per twee jaar. Ditmaal zijn er elf kandidaten voor negen zetels.