Blokken in ‘verslavend studieritme’ in bieb Witte Dame

Is MetaForum je in tentamentijd te druk, thuis studeren niet je ding of heb je gewoon een beetje ‘kader’ nodig tijdens het blokken? Dan is de openbare bibliotheek in De Witte Dame wellicht de plek voor jou. Onder de noemer ‘StudyShare’ kun je er bijna heel januari terecht - met je boeken of laptop, maar zonder je mobiel.

‘Blokken in een verslavend studieritme’, zo promoot de Bibliotheek Eindhoven het van haar Amsterdamse collega’s overgenomen initiatief. Daar werd het concept StudyShare eerder namelijk ontwikkeld - en met succes, zegt woordvoerster Mirjam van Gogh van de Eindhovense bieb.

Sowieso staat de bibliotheek altijd al open voor studenten (en anderen) die een werkplek zoeken, benadrukt ze. Tijdens de vorige tentamenperiode werd die gastvrijheid al wat vergroot met onder meer de optie om ook ’s avonds wat te kunnen eten in het bibliotheekcafé en de kans op “een soort verwenpakket”, met een lekker extraatje of drankjes-aan-tafel-gebracht.

Met het nieuwe StudyShare doet de bieb er nog een schepje bovenop. Grote voordeel hiervan is volgens Van Gogh “dat het behoorlijk gekaderd is. Je werkt bijvoorbeeld via een vaste tijdsplanning, met steeds drie kwartier studeren en daarna een verplichte pauze van vijftien minuten. Ook moet je bij binnenkomst je mobieltje inleveren. Daardoor kom je in een heel vaste studiestructuur te zitten. Vooral voor studenten die toch wat sneller afgeleid zijn en het lastig vinden om zelf hun concentratie vast te houden, kan dat heel fijn zijn”.

Afgesloten en onder toezicht

Voor StudyShare wordt gebruikgemaakt van een afgesloten ruimte, in het zogenoemde theater van de bibliotheek aan de Eindhovense Emmasingel. Daar kunnen (onder toezicht van een medewerker die zowel de tijd als de stilte bewaakt) veertien mensen tegelijkertijd in alle rust studeren - zonder het eventuele rumoer van kinderen en andere boekenwurmen. Op maandagen en donderdag is er tevens gratis studie- en scriptiebegeleiding voor wie dat nodig heeft (aanmelden kan hier).

De studieruimte staat open voor studenten van alle hoger-onderwijsinstellingen. Over het belang voor de bibliotheek bij zoveel gastvrijheid is Van Gogh helder: “We zijn een openbare instelling en hebben de deuren eigenlijk altijd al openstaan voor iedereen - of ze nou lid zijn of niet. Daarom zijn die werkplekken ook altijd al beschikbaar, zowel voor studenten als werkenden. Natuurlijk zijn we heel blij als mensen vervolgens ook een kopje koffie in ons café drinken of een tosti bestellen, maar verder is het gewoon een extra service.”

Studenten die hiervan gebruik willen maken, kunnen zich via de site aanmelden en gratis een ticket voor één of meerdere blokken reserveren. StudyShare is van 8 tot en met 26 januari vijf dagen per week geopend: van maandag tot en met woensdag van 14.15 tot 17.00 uur, op donderdag en vrijdag van 10.15 tot 13.00 uur.